لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۹

سناتورهای دمکرات خواستار شنیدن اظهارات بولتون در روند استیضاح هستند


جان بولتون در دیدار با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، در اوت سال جاری؛ آقای بولتون مشاور پیشین دونالد ترامپ در امور مربوط به امنیت ملی آمریکا بود.
جان بولتون در دیدار با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، در اوت سال جاری؛ آقای بولتون مشاور پیشین دونالد ترامپ در امور مربوط به امنیت ملی آمریکا بود.

رهبر اقلیت دمکرات در مجلس سنای ایالات متحده، ۲۴ آذر ماه، خواستار آن شد که جان بولتون، مشاور پیشین امنیت ملی دونالد ترامپ و شماری دیگر از مقام‌های کاخ سفید، در روند استیضاح توضیحات خود را ارائه کنند.

چاک شومر، رهبر اقلیت دمکرات در سنا، از رهبر اکثریت جمهور‌خواه سنا خواسته تا آقای بولتون، و نیز میک مولوینی، سرپرست کارکنان کاخ سفید، دستیار او رابرت بلیر، و مایکل دافی، مسئول بودجه این نهاد، را احضار کند.

سناتور ارشد حزب دمکرات، در نامه‌ای به میچ مک‌کانل، رهبر اکثریت در سنا، خواستار محاکمه‌ای «عادلانه و صادقانه» شده‌است.

سناتور شومر، در نامه خود به سناتور مک‌کانل، نوشته «روند محاکمه باید به این شکل باشد که نه تنها همه شواهد شنیده شوند و پرونده به‌صورت منصفانه‌ای قضاوت شود، بلکه باید در بوته نقد شهروندان آمریکایی نیز منصفانه پنداشته شود».

هفتم ژانویه، سه هفته دیگر، تاریخ پیشنهادی فعلی برای آغاز روند استیضاح در سنا است.

انتظار می‌رود مجلس نمایندگان، که اکثریت در آن با دمکرات‌هاست، این هفته به لایحه مطرح‌شده در مورد استیضاح رئیس‌جمهوری رای دهد.

نمایندگان دمکرات مجلس نمایندگان آمریکا در لایحه استیضاح دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده را به «سوء استفاده از قدرت» و «ممانعت از تحقیقات کنگره» متهم کرده‌اند.

اتهام‌ها مربوط می‌شوند به تعاملات با اوکراین، به‌طور مشخص به این مسئله که آیا دونالد ترامپ اعطای کمک نظامی به ‌کی‌یف را منوط به تحقیقات در مورد رقبای سیاسی‌اش، از جمله جو بایدن، معاون رئیس‌جمهوری پیشین کرده بود. در مورد اتهام «ممانعت از تحقیقات کنگره»، آقای ترامپ متهم است که اسناد درخواستی را ارائه نکرده و مانع از بیان اظهارات مقام‌های دولت خود شده‌است.

در صورتی‌که اکثریت نمایندگان در مجلس نمایندگان کنگره به استیضاح دونالد ترامپ رای دهند، روند استیضاح که به‌مانند روند یک دادگاه است، در مجلس صد نفره سنا آغاز خواهد شد.

جان رابرتس، قاضی ارشد ایالات متحده به‌مانند «قاضی» ناظر، روند استیضاح را اداره خواهد کرد. سناتورها به‌عنوان هیئت منصفه عمل خواهند کرد. تیم حقوقی دونالد ترامپ نیز به آن‌چه رد و بدل خواهد شد، واکنش نشان خواهد داد.

انتظار می‌رود که اکثریت سنا که در دست جمهوری‌خواهان است آقای ترامپ را تبرئه کند. سناتور مک‌کانل نیز اظهاراتی را مطرح کرده که حاکی‌ست روند دادرسی و محاکمه استیضاح سریع انجام خواهد شد.

رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی
XS
SM
MD
LG