لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۶

حضور یک ناو آمریکایی در قبرس برای کمک به «تخلیه» احتمالی غیرنظامیان


در بحبوبه افزایش تنش‌ها در خاورمیانه ناو آمریکایی «یواس‌اس واسپ» در قبرس پهلو گرفت
در بحبوبه افزایش تنش‌ها در خاورمیانه ناو آمریکایی «یواس‌اس واسپ» در قبرس پهلو گرفت

آمریکا می‌گوید یک کشتی جنگی آبی-خاکی این کشور در چارچوب سفری از پیش‌برنامه‌ریزی شده در جزیره قبرس پهلو گرفته است.

جولی فیشر، سفیر آمریکا در قبرس، روز جمعه ۱۹ مرداد ماه، در پلتفرم ایکس، توئیتر سابق، اعلام کرد: «این سفر در زمانی صورت می‌گیرد که ایالات متحده به همراه شرکای کلیدی خود تمام تلاش‌ها را برای کاهش تنش‌های منطقه‌ای و آمادگی برای حمایت از غیرنظامیان در بحران انجام می‌دهد».

او تاکید کرده در صورت تشدید درگیری‌ها در خاورمیانه این ناو می‌تواند برای حمایت از غیرنظامیان مورد استفاده قرار گیرد.

ناو جنگی «یواس‌اس واسپ» ۱۸ مرداد ماه در بندر لیماسول در جنوب قبرس پهلو گرفت.

قبرس که عضو اتحادیه اروپا است، اعلام کرده در صورت تشدید تنش‌ها در خاورمیانه و گسترش درگیری‌ها میان اسرائیل، ایران و گروه‌های نیابتی‌اش، آماده کمک برای تخلیه شهروندان اروپایی و اتباع کشورهای ثالث است.

این کشور جزیره‌ای در غرب دریای مدیترانه گفته‌ است در هیچ عملیات نظامی یا درگیری دخالتی نخواهد کرد.

کنستانتینوس لتمپیوتیس سخنگوی دولت قبرس اعلام کرده است کاری که این کشور انجام می‌دهد، کمک‌های بشردوستانه خواهد بود.

ایالات متحده پیش‌تر ۱۲ ناو جنگی در خاورمیانه مستقر کرده بود اما به تازگی جنگنده‌های تاکتیکی اف-۲۲ رپتور خود را در خاورمیانه مستقر کرده است.

سنتکام، ستاد فرماندهی مرکزی نیروهای آمریکا، روز پنجشنبه در صفحۀ رسمی خود در ایکس (توئیتر سابق) این خبر را اعلام کرد و نوشت که این جنگنده‌های نیروی هوایی ایالات متحده به عنوان بخشی از تغییر آرایش نظامی در منطقه و به منظور مقابله با تهدیدهای ایران و گروه‌های مورد حمایت آن وارد منطقه شده‌اند.

در پی کشته شدن اسماعیل هنیه، رهبر دفتر سیاسی گروه افراطی حماس، در تهران که ساعاتی پس از حمله هدفمند ارتش اسرائیل در کشتن فواد شُکر، فرمانده ارشد نظامی حزب‌الله در ضاحیه بیروت، رخ داد، تأکید رهبر جمهوری اسلامی ایران بر «خون‌خواهی» و وعده‌های دبیرکل حزب‌الله به تلافی، به نگرانی‌ها در منطقه و جهان دامن زده است.

اسماعیل هنیه که برای شرکت در مراسم تخلیف مسعود پزشکیان به تهران رفته بود، در ساعات نخستین بامداد دهم مرداد در استراحتگاهش کشته شد.

هرچند جمهوری اسلامی و حماس، که از سوی اروپا و آمریکا گروهی تروریستی شناخته می‌شود، اسرائیل را به ترور هنیه متهم کرده‌اند، اما مقام‌های اسرائیلی این اتهام را نپذیرفته‌اند.

ادعای حمله پهپادی توسط حزب‌الله

همزمان با ادامه تنش‌ها در خاورمیانه، دفتر رسانه‌ای گروه حزب‌الله لبنان روز شنبه ۲۰ مرداد ماه اعلام کرد که در این روز پهپادهای حامل مواد منفجره را به سمت پایگاه ارتش در شمال اسرائیل شلیک کرده است.

این گروه مورد حمایت جمهوری اسلامی در بیانیه‌ای تاکید کرده که این اقدام در پاسخ به حمله اسرائیل به شهر صیدا در جنوب لبنان و کشته شدن سامر الحاج، از فرماندهان گروه افراطی حماس انجام گرفته است.

یک روز پیشتر حماس که از سوی آمریکا و اروپا گروهی تروریستی شناخته می‌شود تایید کرده بود که سامر الحاج، مسئول امنیتی این گروه در اردوگاه عین‌الحلوه، در حمله پهپادی اسرائیل به یک خودرو در شهر صیدا کشته شده است.

اسرائیل نیز این حمله و کشته شدن فرمانده حماس را تایید کرده بود.

این نخستین حمله از این نوع در صیدا از زمان حمله گروه افراطی حماس به اسرائیل است. حمله‌ای که در۱۵ مهرماه توسط حماس آغازگر جنگ ادامه‌دار غزه شد و حزب‌الله، متحد لبنانی حماس را وادار کرد تا به منظور زمین‌گیر کردن نیروهای ارتش اسرائیل، به صورت تقریباً روزانه درگیری‌های مرزی شدیدی را آغاز کند.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، در جریان این درگیری‌ها طی۱۰ ماه گذشته، حدود ۵۶۲ نفر در لبنان کشته شده‌اند که اکثر آنها نیروهای نظامی بوده‌اند اما دست کم ۱۱۶ غیرنظامی نیز در این میان کشته شده‌اند.

آمارهای منتشر شده توسط ارتش اسرائیل نیز نشان می‌دهد که از جمله در بلندی‌های جولان، ۲۲سرباز و ۲۶غیرنظامی از طرف اسرائیلی کشته شده‌اند.

با استفاده از گزارش رویترز، خبرگزاری فرانسه و گزارش‌های پیشین رادیو فردا؛ س.ب/ ع.م
XS
SM
MD
LG