لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۷

ترکیب قضات دیوان عالی آمریکا به نفع محافظه‌کاران «تغییر می‌کند»


 آنتونی کندی قاضی دیوان عالی آمریکا اعلام بازنشستگی کرد
آنتونی کندی قاضی دیوان عالی آمریکا اعلام بازنشستگی کرد

دونالد ترامپ با گزینش دومین عضو جدید برای دیوان عالی آمریکا طی کمتر از هجده ماهی که از دوران ریاست جمهوری او می‌گذرد به احتمال فراوان کنترل محافظه‌کاران بر این نهاد را تثبیت و هواداران خود را که در زمینه مسایل اجتماعی تعیین‌کننده خشنود خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه ششم تیرماه به فاصله کوتاهی پس از آنکه آنتونی کندی از قضات دیوان عالی آمریکا تصمیم به بازنشستگی خود را اعلام کرد مقامات کاخ سفید گفتند اکنون دونالد ترامپ فرصت آن رابدست آورده تا ترکیب عالی‌ترین نهاد قضایی آمریکا را برای دهه‌های آینده تعیین کند.

یک مقام ارشد کاخ سفید گفت که این فرصتی برای دونالد ترامپ است که تغییر ترکیب دستگاه قضایی را پیش ببرد.

آقای ترامپ غروب چهارشنبه در گردهمایی در داکوتای شمالی در مورد این گزینش گفت: «ما باید گزینه بسیار خوبی انتخاب کنیم، گزینه‌ای که ۴۰ تا ۴۵ سال عضو آن نهاد خواهد بود.»

گزینش عضو جدید برای دیوان عالی حتی می‌تواند حق سقط جنین قانونی لغو کند؛ دیوان عالی آمریکا در یک تصمیم تاریخیدر سال ۱۹۷۳ تصویب شد سقط جنین را قانونی اعلام کرد.

لغو قانون آزادی سقط جنین یا محدود کردن بخشی از آن یکی از قدیمی‌ترین آرزوهای محافظه‌کاران آمریکاست و این موضوع در بسیج مسیحیان محافظه‌کار به نفع دونالد ترامپ در انتخابات سال ۲۰۱۶ نقش مهمی ایفا کرد.

هر چند آنتونی کندی که توسط رونالد ریگان به عضویت دیوان عالی انتخاب شد یک قاضی محافظه‌کار است ولی «نوسان رای» داشت چراکه در برخی از مهمترین مسایل اجتماعی مثل افزایش حقوق قانونی همجنسگرایان و دفاع از حق سقط جنین با قضات لیبرال هم‌نظر بود.

اکنون دونالد ترامپ با انتخاب یک قاضی محافظه‌کار می‌تواند در دیوان عالی آمریکا اکثریت ۵ به ۴ آرا را حتی در مسایل اجتماعی بحث‌برانگیز به جناح راست و محافظه‌کار بدهد.

خبرگزاری رویترز یادآوری می‌کند با وجودیکه تغییر قانون آزادی سقط جنین از شعارهای محوری کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ نبود بسیاری از رای‌دهندگان و اعضای محافظه‌کار حزب‌ جمهوری‌خواه خواهان لغو آن هستند و آقای ترامپ وعده داده فردی را به عضویت دیوان عالی انتخاب خواهد کرد که مخالف سقط جنین باشد.

ولی درعین حال انتخاب یک محافظه‌کار افراطی خطراتی به همراه خواهد داشت چون او برای تصویب گزینه خود در مجلس سنا که جمهوری‌خواهان در آن اکثریت ضعیفی دارند به حمایت سناتورهای میانه‌رو احتیاج دارد.

مقامات کاخ سفید گفته‌اند دونالد ترامپ به زودی گفت‌وگو با ۲۵ نامزدی را که «انجمن فدرالیست» معرفی کرده آغاز خواهد کرد و هدف او این است که عضو جدید دیوان عالی در پاییز به تایید مجلس سنا برسد. انجمن فدرالیست ارگانی با ایده‌های محافظه‌کارانه است و در جامعه حقوقی آمریکا از نفوذ زیادی برخودار است.

تاييد عضو جدید دیوان عالی در کارزار انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره می‌تواند به نفع رییس جمهور و حزب جمهوری‌خواه باشد.

جمهوری‌خواهان تلاش می‌کنند کنترل خود بر مجالس قانونگذاری آمریکا را حفظ کنند هر چند نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که حزب دموکرات برای به‌دست آوردن اکثریت در مجلس نمایندگان بخت زیادی دارد.

یک مقام کاخ سفید گفت: «هر بار که انتخابات میان‌دوره‌ای فرا می‌رسد سئوال مهم این است که آیا طرفداران شما پای صندوق رای خواهند رفت یا نه. یک نبرد سیاسی بزرگدر مورد دیوان عالی مسلما به رای‌دهندگان یادآوری خواهد کرد که این انتخابات بسیار مهم است.»

با استفاده از رویترز
XS
SM
MD
LG