لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۶

موشک‌های ایرانی در روسیه؛ تحریم‌های آمریکا و سه کشور اروپایی علیه «ایران ایر» و نهادهای دیگر


آنتونی بلینکن خبر تحریم‌های جدید علیه ایران را در کنفرانس خبری با همتای بریتانیایی خود اعلام کرد
آنتونی بلینکن خبر تحریم‌های جدید علیه ایران را در کنفرانس خبری با همتای بریتانیایی خود اعلام کرد

وزیر خارجه آمریکا با تأیید رسمی گزارش‌ها درباره ارسال موشک‌های بالستیک ایران به روسیه، می‌گوید ایالات متحده تحریم‌های جدیدی علیه تهران وضع می‌کند.

آنتونی بلینکن روز سه‌شنبه ۲۰ شهریور در لندن به خبرنگاران گفت: «روسیه محموله‌های این موشک‌های بالستیک را دریافت کرده و احتمالا طی هفته‌های آینده از آن‌ها علیه اوکراین استفاده خواهد کرد.»

او که برای سفری رسمی به بریتانیا سفر کرده است، در کنفرانس خبری مشترک با وزیر خارجه این کشور گفت آمریکا امروز تحریم‌های جدیدی علیه ایران وضع می‌کند که شامل اقدامات تنبیهی بیشتر درباره ایران ایر، هواپیمایی جمهوری اسلامی، نیز خواهد شد.

ایران ایر در سال ۲۰۱۸ و دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ تحریم شده بود و حالا تحریم‌های بیشتری علیه آن وضع می‌شود.

آقای بلینکن گفت: «تصمیم ایران برای تامین موشک‌های بالستیک روسیه، امنیت اروپا را تهدید می‌کند.»

وزیر خارجه آمریکا همچنین خبر داد روسیه فناوری‌هایی در اختیار ایران می‌گذارد که شامل موارد هسته‌ای نیز هست.

گفتگو با حسین آرین؛ چرا روسیه به موشک‌های ایران نیاز دارد؟
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:28 0:00
لینک مستقیم

سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید نیز روز سه‌شنبه اعلام کرد جزئیات تحریم‌های جدید علیه ایران به‌دلیل انتقال موشک‌های بالستیک به روسیه به‌زودی اعلام می‌شوند.

جان کربی در جمع خبرنگاران گفت ده‌ها تن از پرسنل نظامی روسیه در ایران آموزش دیده‌اند تا از سیستم موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد استفاده کنند.

او با اشاره به تحریم‌های جدید گفت که این تحریم‌ها پروازهای تجاری ایران ایر بین شهرهای بریتانیا و اروپا تا ایران را محدود خواهد کرد.

از سوی دیگر وزارت خزانه‌داری آمریکا نیز فهرستی از افراد و شرکت‌هایی در روسیه و آلمان را منتشر کرد که در فهرست تحریم‌ها قرار گرفته‌اند و دارایی‌های آن‌ها در ایالات متحده مسدود خواهد شد.

در این فهرست نام ۹ فرد و پنج شرکت و نهاد ایرانی دیده می‌شود.

وزارت خارجه آلمان نیز در همین روز اعلام کرد دولت‌های فرانسه، آلمان و بریتانیا با محکوم کردن شدید انتقال موشک‌های بالستیک از ایران به روسیه، شرکت ایران ایر را تحریم می‌کنند.

در بیانیه مشترک این سه کشور آمده است: «این اقدام تشدید تنش توسط ایران و روسیه و تهدیدی مستقیم برای امنیت اروپا است.»

در ادامه این بیانیه آمده که تروئیکای اروپایی به شکل فوری قدم‌هایی برای لغو موافقت‌های خدمات هوایی دوجانبه با ایران برخواهند داشت.

دیوید لمی، وزیر امور خارجه بریتانیا، نیز در کنفرانس خبری روز دوشنبه با آنتونی بلینکن تأمین موشک‌های بالستیک توسط جمهوری اسلامی ایران برای روسیه را «تشدید تنش مهم» خواند.

او افزود بریتانیا برای واکنش به این اقدام با ایالات متحده هماهنگ خواهد بود.

آقای لمی همچنین تصریح کرد: «ما کاملاً در مورد نیاز به مقابله با فعالیت بدخیم ایران در منطقه و فراتر از آن همسو هستیم.»

وزیرخارجه بریتانیا با اشاره به این که شاهد یک الگوی نگران‌کننده از حمایت بیشتر ایران از «گروه غیرقانونی کرملین» هستیم، اعلام کرد: «امروز در مورد تعهد مشترک خود برای پاسخگویی به تهران به دلیل تضعیف ثبات جهانی صحبت کردیم.»

بریتانیا همچنین روز سه‌شنبه موج جدیدی از تحریم‌ها را علیه تهران و مسکو اعلام کرد که شامل هفت مورد تحریم حکومت ایران و سه مورد تحریم روسیه است.

برخی از تحریم‌شدگان شامل شرکت‌ها و افرادی هستند که با زنجیره تولید پهپاد و موشک‌های بالستیک در روسیه و ایران ارتباط دارند.

لندن همچنین اعلام کرد «همه خدمات هوایی مستقیم بین بریتانیا و ایران» را در قالب تحریم‌های جدید لغو خواهد کرد.

بریتانیا چند کشتی باری روسی را نیز به‌دلیل نقش آن‌ها در انتقال تجهیزات نظامی از ایران به روسیه تحریم کرد.

روزنامه وال استریت جورنال روز ۱۶ شهریور گزارش داد که ایران موشک‌های بالستیک کوتاه برد به روسیه ارسال کرده است و یک روز بعد نیز خبرگزاری آسوشیتدپرس و روزنامه نیویورک تایمز در گزارش‌های جداگانه‌ای به نقل از منابع خود خبر مشابهی منتشر کردند.

ایران چنین اقدامی را تکذیب کرده است. سخنگوی وزارت خارجه ایران روز دوشنبه در نشستی خبری گفت: «ما ادعاهای مربوط به نقش ایران در صادرات تسلیحات به یک طرف جنگ را به شدت تکذیب می‌کنیم.»

با این حال اتحادیه اروپا روز دوشنبه اطلاعات مربوط به ارسال موشک‌های بالستیک ایرانی به روسیه را «موثق» خواند.

پتر استانو، سخنگوی اتحادیه اروپا، اعلام کرد این اتحادیه در هماهنگی با متحدان بین‌المللی خود «واکنش قاطعی نشان خواهد داد که اتخاذ اقدامات تنبیهی جدی علیه ایران را شامل خواهد شد».

واکنش اوکراین

در واکنش به ارسال موشک‌های بالستیک ایران به مسکو، یک مقام ریاست‌جمهوری اوکراین روز سه‌شنبه گفت: «پاسخ غرب به تحویل موشک‌های ایران به روسیه باید با مجوز انجام حملات عمیق‌تر به خاک روسیه به کی‌یف همراه باشد.»

آندری یرماک با بیان این‌که تحریم‌ها علیه تهران به‌دلیل تحویل موشک‌ها به روسیه یک «گام مثبت» است، گفت: «با این حال این کافی نیست.»

یرماک در پستی در شبکه‌ اجتماعی ایکس گفت: «ما همچنین به مجوز برای استفاده از تسلیحات غربی علیه اهداف نظامی در خاک روسیه، تهیه موشک‌های دوربردتر و تقویت سیستم‌های دفاع هوایی خود نیاز داریم.»

سخنگوی وزارت خارجه اوکراین نیز روز سه‌شنبه تهدید کرد که در صورت استفاده روسیه از موشک‌های بالستیک ارائه‌شده توسط ایران برای حمله به اوکراین، کی‌یف ممکن است روابط خود را با تهران قطع کند.

وزارت خارجه اوکراین روز دوشنبه اعلام کرد که کاردار ایران در کی‌یف را احضار کرده و به او درباره «پیامدهای ویرانگر و جبران‌ناپذیری» که ارسال احتمالی موشک‌های بالستیک به روسیه بر روابط دوجانبه می‌گذارد هشدار داده است.

با استفاده از گزارش‌های رویترز، آسوشیتدپرس، وزارت خزانه‌داری آمریکا و رادیو فردا
XS
SM
MD
LG