لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۸ تیر ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۱

پنتاگون: ترامپ جدول زمانی برای خروج از سوریه تعیین نکرده است


نیروهای آمریکایی در نزدیکی منبج (عکس از آرشیو)
نیروهای آمریکایی در نزدیکی منبج (عکس از آرشیو)

یک مقام وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، روز پنجشنبه ۱۶ فروردین گفته است، سیاست نظامی آمریکا در جنگ علیه گروه حکومت اسلامی، داعش، در سوریه تغییر نکرده است و جدول زمانی برای خروج نیروهای نظامی آمریکااز سوریه تعیین نشده است.

دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا پیشتر گفته بود که خواهان خروج فوری نیروهای آمریکایی از سوریه است ، اما یک مقام دولت آمریکا روز چهارشنبه گفت که دونالد ترامپ با باقی ماندن نیروهای آمریکا تا شکست کامل داعش در سوریه موافقت کرده است، اما او خواهان در کل خروج نیروهای آمریکایی از سوریه است.

به گزارش رویترز، ژنرال کنت مک کنزی، یک مقام پنتاگون روز پنجشنبه گفته است، ما همواره این مساله را در نظر داشته ایم که وقتی به مراحل نهایی در جنگ با داعش برسیم، سطح حضور نیروهای خود را تنظیم کنیم، بنابراین تغییری از این بابت روی نداده است.

ژنرال کنت مک کنزی تصریح کرده است که دونالد ترامپ هیچ «جدول زمانی» برای خروج نیروهای نظامی آمریکا از سوریه ارائه نکرده است.

این مقام پنتاگون اضافه کرده است: این که رییس جمهوری برای ما جدول زمانی مشخصی تعیین نکرده خیلی خوب است، بنابراین ما از این ابزار در پیشبرد امور استفاده خواهیم کرد.

امریکا هم اکنون دو هزار نیرو در سوریه دارد.

طی روز ها اخیر موضوع خروج احتمالی نیروهای آمریکایی از سوریه واکنش های متفاوتی در پی داشته است و برخی از کشور های منطقه از جمله عربستان سعودی خواهان تدوام حضور نیروهای آمریکایی در سوریه شدند.

محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان سعودی پیشتر در گفت وگو بانشریه «تایم» تاکید کرده بود که حضور آمریکا در سوریه از توسعه نفوذ ایران در سوریه و منطقه جلوگیری خواهد کرد.

ایران در کنار روسیه از مهم‌ترین حامیان حکومت بشار اسد به شمار می‌رود. ایران می گوید به دعوت حکومت سوریه در این کشور حضور دارد.

به دنبال پیشروی گسترده داعش در غرب عراق در سال ۲۰۱۴، آمریکا ائتلافی نظامی برای مقابله با این گروه تشکیل داد. آمریکا همچنین از نیروهای سوریه دموکراتیک که یک گروه متشکل از شبه نظامیان کرد و عرب، حمایت کرد.

این نیروها با پشتیبانی ائتلاف به رهبری آمریکا توانستند بخش های وسیعی از قلمرو داعش در سوریه و به ویژه رقه، پایتخت این گروه را تصرف کنند.

دونالد ترامپ پیش از این نیز از خروج نیروهای امریکایی از سوریه صحبت کرده و گفته بود، هدف نیروهای آمریکایی در سوریه از بین بردن گروه حکومت اسلامی است و پس از آن از سوریه خارج خواهند شد.

با استفاده از گزارش های رویترز و رادیو فرد؛ خ.ک

XS
SM
MD
LG