لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۰

وزیر خارجه به کمیسیون امنیت مجلس می‌رود؛ «اخبار خوبی از وین نمی‌آید»


مرتضی محمودوند، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران
مرتضی محمودوند، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران

همزمان با ابراز ناامیدی یک عضو کمیسیون امنیت مجلس ایران از روند مذاکرات وین در روز شنبه، ۷ اسفند، رسانه‌های ایران از تشکیل جلسه شورای عالی امنیت ملی خبر داده‌اند.

به گزارش ایلنا، مرتضی محمودوند، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران، روز شنبه ضمن بیان این که «اخبار خوبی از مذاکرات وین منعکس نمی‌شود» هشدار داد که در صورت عدم رعایت «منافع ملت ایران در مذاکرات»، مجلس به این موضوع ورود خواهد کرد.

آقای محمودوند در ادامه با تاکید بر ضرورت رعایت قانون «اقدام راهبردی لغو تحریم‌ها» در جریان مذاکرات هسته‌ای گفت که در صورت عدم رعایت این قانون «دولت باید پاسخگو باشد».

بر اساس قانون «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» که آذر پارسال به تصویب مجلس و تایید شورای نگهبان رسید، دولت به آغاز غنی‌سازی اورانیوم با غلظت ۲۰ درصد و تعلیق اجرای پروتکل الحاقی مکلف شد.

در حالی که مرتضی محمودوند به جزئیات «اخبار بد وین» اشاره نکرده، یک نماینده دیگر مجلس نیز روز شنبه، به نوشته ایسنا، «از تیم مذاکره کننده خواست که در اخذ تعهدات طرف مقابل محکم بایستند، چرا که در صورت بدعهدی آمریکا، مجلس و دولت نمی‌توانند در مقابل مردم سرشان را بلند کنند.»

همزمان رسانه‌های داخل ایران روز شنبه از تشکیل جلسه شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی با موضوع مذاکرات وین با حضور محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس و حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه، و تیم مذاکره‌کننده خبر داده‌اند.

رسانه‌های ایران هفته گذشته خبر داده بودند که علی باقری‌کنی، مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی در مذاکرات وین، شامگاه چهارشنبه چهارم اسفند در «سفری بسیار کوتاه» راهی تهران شده است.

بنا بر اعلام برخی نمایندگان مجلس آقای امیرعبدللهیان قرار است فردا در یک نشست غیرعلنی به پرسش‌های نمایندگان درخصوص روند مذاکرات وین پاسخ دهد.

دور هشتم مذاکرات با هدف احیای برجام با شرکت نمایندگان ایران، روسیه، چین، فرانسه، بریتانیا، آلمان و اتحادیه اروپا و آمریکا در وین ادامه دارد. نمایندگان آمریکا به صورت غیرمستقیم در این مذاکرات حضور دارند و مقام‌های ایران می‌گویند حاضر به مذاکره مستقیم با آن‌ها نیستند.

هدف نهایی این مذاکرات بازگشت به روح توافق هسته‌ای تیرماه سال ۱۳۹۴ بین ایران و قدرت‌های جهانی یعنی لغو تحریم‌ها علیه ایران، از جمله تحریم‌های مهم صنایع و صادرات نفت در ازای محدود کردن فعالیت‌های هسته‌ای تهران و طولانی کردن زمان لازم برای تولید اورانیوم غنی شده مورد نیاز ساخت سلاح هسته‌ای است.

XS
SM
MD
LG