لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۰

تعداد کشته‌های توفند «یاگی» در ویتنام از ۱۵۰ نفر گذشت


رسانه دولتی ویتنام گزارش داد که بر اثر بارندگی، سیلاب شدید و رانش زمین ناشی از توفند «یاگی» دست‌کم ۱۵۰ نفر جان خود را از دست داده و ۱۴۰ نفر دیگر مفقود شده‌اند.

«یاگی» شدیدترین توفندی است که در دهه‌های اخیر در ویتنام روی داده است. سرعت وزش باد در روز شنبه به حدود ۱۵۰ کیلومتر در ساعت رسید. به رغم کاهش سرعت باد در روزهای اخیر بارندگی همچنان ادامه دارد.

رادیو تلویزیون دولتی ویتنام در گزارش خود در روز سه‌شنبه ۲۰ شهریور افزود که عامل اصلی مرگ قربانیان جاری شدن سیل و رانش زمین بوده است.

سطح آب بسیاری از رودخانه‌های ویتنام، از جمله رود سرخ که از هانوی پایتخت عبور می‌کند، به شدت بالا آمده و ساکنان نواحی اطراف رودخانه‌ها گریخته یا تخلیه شده‌اند.

مقام‌های محلی در هانوی به رسانه دولتی گفتند شدت سیل در پایتخت ویتنام که با حدود ۸٫۵ میلیون نفر جمعیت دومین شهر پرجمعیت کشور است، از سال ۲۰۰۸ تاکنون سابقه نداشته است.

در استان لائو کای، در شمال شرقی ویتنام و در جوار مرز با چین، دست کم ۱۹ نفر جان خود را از دست داده‌اند. خبرگزاری آسوشیتدپرس ویدئویی را از لحظه رانش گسترده زمین در این منطقه و سرازیر شدن گل و لای به سوی روستاها و جاده‌ها مشاهده کرده که موجب فرار مردم به سوی نقاط امن شد.

به گزارش رسانه دولتی ویتنام، روز دوشنبه پلی بر روی رود سرخ در این استان بر اثر سیلاب شدید واژگون شد. مقامات محلی گفتند سه نفر در این حادثه نجات یافتند ولی ۱۳ نفر دیگر هنوز مفقود هستند.

به گزارش رسانه‌های محلی در استان کوهستانی ین بای نیز به دلیل شدت سیلاب ساکنان تعدادی از روستاها تخلیه شده‌اند. براساس این گزارش دست کم ۳۲ نفر در این منطقه جان خود را از دست داده، هفت نفر مفقود شده و بیش از ۱۰ هزار خانه در مرکز این استان زیر آب رفته‌اند.

مؤسسه خیریه «بنیاد کودکان اژدهای آبی» در بیانیه‌ای گفت در استان‌های کوهستانی و دورافتاده دیین بین وها گیانگ صدها خانواده بی خانمان شده‌اند. این بیانیه افزود که مدارس نزدیک به مسیر سیلاب تعطیل شده‌اند و رانش زمین بسیاری از جاده‌ها در استان‌ها گیانگ را مسدود کرده است.

مدیر این مؤسسه خیریه گفت همان‌طور که معمولاً در سوانح طبیعی روی می‌دهد جوامع فقیر و آسیب پذیرتر بیش از سایرین از توفند اخیر در ویتنام لطمه دیده‌اند.

یکی از مناطقی که بیش از همه آسیب دیده استان کائو بانگ است. بر اثر رانش زمین در مناطق مرتفع این استان دست کم ۱۹ نفر جان خود را از دست داده و ۳۶ نفر دیگر مفقود شده‌اند. روز دوشنبه نیز بر اثر واژگون شدن پلی در این استان اتوبوسی حامل حدود ۲۰ سرنشین به رودخانه سقوط کرد و در سیلاب غرق شد.

مراکز صنعتی و کارخانه‌ها در استان‌های شمالی نظیر هایفونگ نیز آسیب دیده‌اند.

بنجامین هورتون، مدیر مؤسسه اقلیمی «دیده‌بان زمین» در سنگاپور، گفت: «به دلیل تغییرات اقلیمی و در درجه اول گرم شدن آب اقیانوس‌ها که نیروی بیشتری برای وزیدن توفان ایجاد می‌کند توفندهایی مثل یاگی به دلیل سرعت باد و میزان بارندگی در مقایسه با گذشته ویرانگر و مرگبارتر شده‌اند.»

XS
SM
MD
LG