لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۱۴

شاعران و عاشقان؛ نمایشگاه ونسان ون‌گوگ در لندن


نمایشگاه «ون‌گوگ: شاعران و عاشقان» در لندن؛ این نمایشگاه استفاده ون‌گوگ از مضامینی چون شاعر و زن را نشان می‌دهد
نمایشگاه «ون‌گوگ: شاعران و عاشقان» در لندن؛ این نمایشگاه استفاده ون‌گوگ از مضامینی چون شاعر و زن را نشان می‌دهد

صد سال پس از به دست آوردن نسخه‌ای از نقاشی‌های معروف «آفتابگردان‌ها» کار ونسان ون‌گوگ، گالری ملی لندن نمایشگاهی را به این نقاش هلندی اختصاص داده است.

اهمیت این نمایشگاه به ویژه در این است که یک سه‌گانه ون‌گوگ برای اولین بار در کنار هم به نمایش درآمده است.

نمایشگاه «ون‌گوگ: شاعران و عاشقان» با تمرکز بر تولیدات هنری ونسان ون‌گوگ نقاش پست امپرسیونیست هلندی در فاصله زمستان ۱۸۸۸ تا تابستان ۱۸۹۰ در گالری ملی لندن و در چارچوب برنامه‌های بزرگداشت دویستمین سالگرد این گالری برگزار شده است.

ونسان ون‌گوگ عمر کوتاه خود را در فقر گذراند و این موضوع در بخشی از آثارش بازتاب داده شده
ونسان ون‌گوگ عمر کوتاه خود را در فقر گذراند و این موضوع در بخشی از آثارش بازتاب داده شده

ون‌گوگ در این مدت دوساله در جنوب فرانسه به سر می‌برد.

کریستوفر ریوپل، یکی از برگزارکنندگان نمایشگاه، می‌گوید که برخی از آثار نمایش داده شده در این نمایشگاه چندان برای مخاطب عادی شناخته شده نیست.

آقای ریوپل گفته است: «این یک نمایشگاه ویژه است، به این دلیل که تعداد زیادی از تابلوها را ما توانسته‌ایم جمع‌آوری کنیم، ۶۱ تابلو، که در مورد ونسان ون‌گوگ تعداد قابل توجهی است. آن‌ها به معنای واقعی کلمه از سراسر جهان آمده‌اند.»

او افزود: «در عین حال، بسیاری از آن‌ها برای مخاطبان نمایشگاه کمتر شناخته شده‌اند. به عبارت دیگر، این نمایشگاهی است که هم شاهکارهای محبوب جهانی و شناخته شده ونسان را به نمایش می‌گذارد و هم شاهکارهایی را که قبلاً هرگز ندیده نشده‌اند.»

سه تابلو که ون‌گوگ آن‌ها را با هم کشیده بود اما هرگز کنار هم به نمایش در نیامده بودند
سه تابلو که ون‌گوگ آن‌ها را با هم کشیده بود اما هرگز کنار هم به نمایش در نیامده بودند

«نمایشگاه ون‌گوگ؛ شاعران و عاشقان» حدود شصت نقاشی و طراحی ون گوگ را گرد هم می آورد که استعداد این نقاش را در برانگیختن احساسات به کمک رنگ‌ها نشان می‌دهد.

در این میان سه تابلو که ون‌گوگ آن‌ها را با هم کشیده بود اما هرگز کنار هم به نمایش در نیامده بودند، توجه بیشتری به خود جلب کرده است.

کریستوفر ریوپل در این زمینه گفته است: «او این صحنه را با سه تابلو ترسیم می کند. اما در واقع، آن‌ها قبلا هرگز کنار هم جمع نشده بودند. این فرصت هرگز به وجود نیامده بود، مگر احتمالا در کارگاه خود ون‌گوگ.»

او ادامه داد: «این لحظه شگفت انگیزی است برای درک آنچه ون‌گوگ به ما می‌گوید، وقتی آثارش در حوزه "دنباله‌های تزئینی" را گردهم می‌آوریم.»

نمایشگاه لندن میزان استفاده ون‌گوگ از مضامین تکراری را در آثارش، مانند دهقان، شاعر یا زن را نشان می‌دهد.

ونسان ون‌گوگ شدیدا متاثر از محیط اطراف خود بود
ونسان ون‌گوگ شدیدا متاثر از محیط اطراف خود بود

با این حال، او شدیدا متاثر از محیط اطراف خود بود. به عنوان نمونه در دوره‌ای که در جنوب فرانسه زندگی کرد طبیعت آن‌جا را در آثار خود بازتاب داد.

برگزارکننده نمایشگاه در این زمینه نیز می‌گوید: «آنچه ما امیدواریم، و فکر می‌کنم این نمایشگاه آن را محقق خواهد کرد، این است که باید دوباره شخصیت ون‌گوگ را ارزیابی کنیم. او فقط فردی نبود که در تمام عمرش عذاب کشیده و رنج کشیده باشد. او فردی بود که عمیقاً به زیبایی طبیعت متعهد بود، عمیقاً به دوستان و خانواده متعهد بود و عمیقاً به ایجاد حرفه ای به عنوان یک هنرمند آوانگارد متعهد بود. او همیشه نقشه می‌کشید که چگونه با دوستانش آثار خود را نشان دهند و بر فضای هنری پاریس یا حتی دورتر، بروکسل و آمستردام غلبه یابند.»

ونسان ون‌گوگ عمر کوتاه خود را در فقر گذراند و این موضوع در بخشی از آثارش بازتاب داده شده، اما بدون شک او با نقاشی‌هایش ثروتی کلان را به هنر جهان اضافه کرد.

برخی از آثار او پیش از انقلاب از سوی موزه هنرهای معاصر تهران خریداری شد و اکنون در انبارهای این موزه نگهداری می‌شود.

 داستان خودنگارۀ جدید ون گوگ
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:36 0:00
XS
SM
MD
LG