لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۶ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۰۳

افزایش سفرهای نوروزی؛ وزارت بهداشت در مورد «چرخش» کرونای جهش‌‌یافته «هشدار داد»


معاون وزارت بهداشت ایران باری دیگر بدون ارائه راهکار دولتی کنترل و مهار کرونا به «توصیه و هشدار» به شهروندان اکتفا کرده و نسبت به «چرخش» کرونای جهش‌یافته در کشور هشدار داد و افزود باید در هفته‌های آینده منتظر نتایج مسافرت‌ها و دیدو‌بازدیدهای نوروزی بود.

به گزارش روز سه‌شنبه، سوم فروردین خبرگزاری فارس، ایرج حریرچی، دوشنبه شب در یک برنامه تلویزیونی اضافه کرد که برنامه‌های نوروزی، موجب افزایش شمار شهرهای قرمز کشور نیز شده است.

وی با اشاره به روند افزایشی شیوع کرونا در کشور، از یک هفته قبل از آغاز سال ۱۴۰۰، گفته در حال حاضر، شمار شهر‌های قرمز و نارنجی به ۵۱ شهر رسیده است.

معاون وزارت بهداشت ایران در حالی نسبت به افزایش شمار مبتلایان و قربانیان بر اثر سفر و چرخش ویروس در شهرهای مختلف کشور هشدار داده که دولت ایران از اعمال ممنوعیت سفرهای نوروزی خودداری کرده است.

به جز هشدارها و تقاضاهای دولتی، محدودیتی برای سفر به نقاط مختلف ایران لحاظ نشده و در نتیجه میزان سفر در نوروز در فقدان کنترل و نظارت‌های دولتی، افزایش چشمگیری یافته است.

پیش از این نیز انتقادهایی از در دسترس بودن همه امکانات سفر از جمله هتل و رزرو بلیت برای شهروندان باوجود شعارهای دولتی درباره «اداره کرونا در کشور به بهترین نحو» مطرح شده بود.

بر اساس آمار رسمی وزارت بهداشت در شبانه روز گذشته بیش از هفت هزار بیمار جدید مبتلا به ویروس کرونا در ایران شناسایی شدند و به گفته سیما لاری، سخنگوی وزارت بهداشت، ۷۴ بیمار هم در این مدت جان خود را از دست دادند.

برپایه آمار رسمی که مورد تأیید چندین نهاد داخلی نیست تعداد مبتلایان کرونا در ایران تاکنون به بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر و شمار قربانیان به حدود ۶۲ هزار نفر رسیده است.

خبرگزاری ایسنا نیز امروز به نقل از علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد مقابله با کرونا از افزایش میزان بستری‌ها در فیروزکوه، دماوند و پیشوا خبر داده است.

آن‌طور که رئیسی اعلام کرده، «با افزایش بستری‌ها در تهران با روند صعودی آن مواجه‌ایم و احتمال نارنجی شدن تهران وجود دارد.»

وی در عین حال به روند افزایشی بستری در آذربایجان غربی و ارومیه اشاره کرده و گفته امکان قرمز شدن این مناطق نیز وجود دارد.

به گفته این مقام مسئول، «شرایط در ایذه و بهبهان به شدت صعودی است و در سقز و بانه و بیجار و کردستان و خوانسار و گلپایگان و کاشان استان اصفهان نیز با توجه به شرایط صعودی امکان تغییر رنگ وجود دارد.»

مقام‌های وزارت بهداشت ایران ماه‌هاست که از ارائه آمار تفکیکی کرونا در کشور خودداری می‌کنند و به طور روزانه آمار دولتی ابتلا و مرگ ناشی از کرونا را در اختیار رسانه‌ها قرار می‌دهند.

این آمار در حالی ارائه می‌شود که درستی آن از سوی منابع مستقل و حتی سازمان‌های داخلی از جمله سازمان نظام پزشکی با تردیدهای جدی روبرو است.

مقام‌های جمهوری اسلامی در عین حال ماه‌هاست که وعده ساخت تولید واکسن داخلی کرونا را می‌دهند، اما نه تنها موفق به ساخت واکسن نشده‌اند، بلکه تاکنون حدود ۷۰۰ هزار نفر از شهروندان ایران واکسن خارجی دریافت کرده‌اند.‎

با استفاده از گزارش‌های فارس، ایسنا و رادیو فردا؛ ب.ب / پ.پ
XS
SM
MD
LG