لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۷

یک داروی کاهش وزن ممکن است در کند کردن عوارض آلزایمر مؤثر باشد


نتایج پژوهش محدودی که اخیراً در بریتانیا انجام شده نشان داد که داروی کاهش وزن «لیراگلوتاید» ممکن است در کند کردن زوال ذهن که از عوارض مهم آلزایمر است مؤثر باشد.

داروی «لیراگلوتاید» که به صورت یک تزریق در روز مورد استفاده قرار می‌گیرد برای درمان دیابت نیز تجویز می‌شود.

نتایج این پژوهش محدود که در همایش بین‌المللی جامعه آلزایمر آمریکا ارائه شد نشان می‌دهد که این دارو که به نام «ساکسندا» (Saxenda) نیز شناخته می‌شود می‌تواند زوال حافظه و ادراک در مبتلایان به آلزایمر را کندتر کند.

نهادهای بهداشتی پیش‌بینی می‌کنند که تعداد مبتلایان به زوال ذهن تا سال ۲۰۵۰ در سراسر جهان سه برابر می‌شود و به ۱۵۳ میلیون نفر خواهد رسید. به گفته کارشناسان افزایش چشمگیر تعداد مبتلایان به آلزایمر معضل و تهدیدی فزاینده برای آینده خدمات پزشکی عمومی است.

در این پژوهش محدود ۲۰۴ نفر داوطلب شرکت کردند. برای نیمی از آن‌ها داروی «لیراگلوتاید» محصول شرکت داروسازی نوو نوردیسک و برای نیمی دیگر دارونمای بی‌اثر تجویز شد.

این پژوهش به هدف نهایی خود دست نیافت که تغییر در ضریب سوخت‌وساز گلوکز در مغز یا به عبارتی دیگر ارزیابی از کارکرد مغز بود.

ولی به هدف دوم خود رسید و نشان داد که مصرف این دارو سرعت کوچک شدن بخش‌های کنترل حافظه، ادراک، زبان و تصمیم‌گیری در مغز را حدود ۵۰ درصد کاهش می‌دهد.

دست‌اندرکاران این پژوهش که زیر نظر کارشناسان دانشگاه امپریال کالج لندن انجام شده است، گفتند به نظر می‌رسد که زوال ذهنی آن دسته از داوطلبانی که به مدت یک سال داروی «لیراگلوتاید» مصرف کرده‌اند حدود ۱۸ درصد کاهش یافته است.

کارشناسان معتقدند که تأیید یافته‌های این پژوهش محدود مستلزم تحقیقات وسیع‌تری است.

پل ادیسون، پروفسور علوم در دانشگاه امپریال کالج لندن و مسئول پژوهش جدید گفت: «کند شدن روند کاهش اندازه مغز نشان می‌دهد که داروی لیراگلوتاید از مغز حفاظت می‌کند همان‌طور که داروی استاتین از قلب حفاظت می‌کند.»

او افزود: «هر چند انجام تحقیقات بیشتر ضروری است ولی با درنظر گرفتن شواهد اولیه می‌توان گفت که داروی لیراگلوتاید به اشکال گوناگون، از جمله کاستن از تورم در مغز، کاستن از مقاومت در برابر انسولین و کاستن از تأثیرات سمی آمیلولئید بتا و تاو که عوارض شاخص آلزایمر هستند ارتباط میان یاخته‌های مغز را بهبود می‌بخشد.»

XS
SM
MD
LG