لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۷

چپ‌ها چه برنامه‌ای برای فرانسه دارند؟


تجمع در میدان رپوبلیک (جمهوری) پاریس پس از اعلام نتایج انتخابات پارلمانی فرانسه
تجمع در میدان رپوبلیک (جمهوری) پاریس پس از اعلام نتایج انتخابات پارلمانی فرانسه

ائتلاف احزاب چپ فرانسه موسوم به «جبهه مردمی جدید» با کسب اکثریت نسبی کرسی‌ها در پارلمان فرانسه به اولین نیروی سیاسی این کشور تبدیل شده است.

پس از شکست سنگین احزاب چپ و میانه در انتخابات اخیر پارلمان اروپا و پس از آن که امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه با انحلال پارلمان، از برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی خبر داد، چهار حزب اصلی چپگرا متحد شدند.

این چهار حزب عبارتند از: «فرانسه نافرمان»، حزب سوسیالیست، سبزها و حزب کمونیست.

این ائتلاف طیف گسترده‌ای از نامزدها را با گرایش‌های مختلف در بر می‌گرفت؛ از فیلیپ پوتو چهره معروف ضدسرمایه‌داری تا فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور سابق فرانسه که یک چپگرای میانه‌رو است.

از آنجا که هیچ کدام از ائتلاف‌ها و احزاب نتوانسته‌اند اکثریت مطلق را در پارلمان فرانسه به دست آوردند، هنوز مشخص نیست که ترکیب کابینه جدید فرانسه چه خواهد بود و از همه مهم‌تر، چه کسی نخست‌وزیر آینده فرانسه می‌شود.

اما ژان لوک ملانشون رهبر حزب «فرانسه نافرمان» در اولین سخنرانی خود پس از انتخابات تأکید کرد که «جبهه مردمی جدید» باید دولت را در دست بگیرد.

ائتلاف احزاب چپ چه سیاست‌ها و برنامه‌هایی در حوزه‌های مختلف دارد؟

برنامه‌های اقتصادی

مهم‌ترین برنامه ائتلاف «جبهه مردمی جدید» افزایش حداقل دستمزد کارگران و مستمری بازنشستگان و همچنین افزایش ۱۰ درصدی حقوق کارمندان دولت در فرانسه است.

همچنین این ائتلاف قصد دارد برای قیمت برخی محصولات غذایی، انرژی و سوخت سقف تعیین کند.

افزایش کمک هزینه بزرگسالان معلول به سطح حداقل دستمزدها، حذف مالیات ۱۰ درصدی بر قبوض انرژی که از فوریه ۲۰۲۴ اجرا شد و حذف قانون افزایش قیمت گاز که قرار بود در اول ژوئیه اجرا شود، از دیگر برنامه‌های اقتصادی این ائتلاف است.

فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور سابق فرانسه توانست در چارچوب ائتلاف جبهه مردمی جدید به نمایندگی پارلمان انتخاب شود
فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور سابق فرانسه توانست در چارچوب ائتلاف جبهه مردمی جدید به نمایندگی پارلمان انتخاب شود

از دیگر برنامه‌های اقتصادی مهم این ائتلاف لغو قانون بازنشستگی است که دولت امانوئل مکرون به تصویب رساند. این قانون سن قانونی بازنشستگی را به ۶۴ سال افزایش داد اما ائتلاف «جبهه مردمی جدید» در نظر دارد دوباره «بر هدف مشترک حق بازنشستگی در ۶۰ سالگی» تأکید کند.

ائتلاف احزاب چپ قصد دارد ۲۰۰ هزار واحد مسکونی برای اقشار کم‌درآمد در مدت پنج سال با استانداردهای زیست‌محیطی بسازد.

در زمینه مالیات‌ها، چپ‌ها قصد دارد مالیات بر میراث را افزایش دهند.

برنامه‌‌های اجتماعی

ائتلاف «جبهه مردمی جدید» در جریان مبارزات انتخاباتی اعلام کرد که قصد دارد تعداد واحدهای پلیس قضایی، اطلاعاتی و امنیتی را برای مقابله با قاچاق مواد مخدر و بزهکاری مالی، قاچاق انسان و انهدام شبکه‌های مافیایی افزایش دهد.

در حالی که در سال‌های اخیر خشونت‌های پلیس به ویژه در جریان اعتراضات جلیقه‌زردها جنجالی شده بود، این ائتلاف همچنین خواستار ایجاد یک منشور اخلاقی جدید برای نیروهای پلیس است.

این ائتلاف قصد دارد استخدام‌ها در بخش بیمارستانی و درمانی و مدارس دولتی را افزایش دهد.

در حالی که به دلیل نبود پرسنل بیمارستانی، سرعت پذیرش‌های بیمارستانی در فرانسه بسیار کند است، چپ‌ها وعده داده‌اند که «هیچ کس نباید در فرانسه بیش از سی دقیقه برای دریافت فیزیکی خدمات عمومی وقت بگذارد.»

همچنین در سال‌های اخیر مدارس دولتی فرانسه عرصه اعتصابات سراسری بوده است.

سیاست‌های مهاجرتی

لغو قانون «پناهندگی و مهاجرت» که در دولت مکرون به تصویب رسید، از مهم‌ترین برنامه‌های مهاجرتی چپ‌هاست.

ائتلاف «جبهه مردمی جدید» قصد دارد دسترسی به ویزا را تسهیل کند و وضعیت اقامت کارگران، دانشجویان، والدین خارجی دانش‌آموزان را سامان دهد.

شادی هواداران ائتلاف چپ پس از اعلام نتایج
شادی هواداران ائتلاف چپ پس از اعلام نتایج

تضمین حقوق کامل برای کودکان متولد شده در فرانسه که کسب تابعیت فرانسوی را آسان‌تر کند، از دیگر برنامه‌های ائتلاف جبهه مردمی جدید است.

حمایت از آوارگان ناشی از تغییرات اقلیمی و ایجاد یک آژانس نجات در دریا و خشکی برای نجات پناهجویان و تضمین دسترسی به کمک‌های پزشکی دولتی برای پناهجویان از دیگر برنامه‌های این ائتلاف است.

برنامه‌های زیست‌محیطی

توسعه انرژی های تجدیدپذیر از مهم‌ترین برنامه‌های زیست‌محیطی ائتلاف جبهه مردمی جدید است.

این ائتلاف قصد دارد به هدف «کربن‌صفر» در سال ۲۰۵۰ دست یابد.

علاوه بر عایق‌سازی مسکن و نوسازی ساختمان‌های عمومی، جبهه مردمی جدید خواستار تقویت شرکت‌های فرانسوی و اروپایی برای تولید انرژی‌های تجدیدپذیر و انرژی‌های مربوط به جز و مد دریاست.

فرانسه با هزاران کیلومتر ساحل به دریای مانش، دریای مدیترانه و اقیانوس اطلس دسترسی دارد.

انرژی هسته‌ای که بیشترین برق را در فرانسه تولید می‌کند، موضوعی است که در جناح چپ مورد بحث است، اما در برنامه ائتلاف جبهه مردمی جدید چیزی درباره آن ذکر نشده است.

سیاست‌های خارجی

به خدمت گرفتن سیاست خارجی در جهت برقراری صلح در اروپا مهم‌ترین برنامه سیاست خارجی جبهه مردمی جدید است، با این حال، این جبهه بر ادامه تحویل تسلیحات به اوکراین تاکید کرده است.

همچنین این ائتلاف از طریق تحویل تسلیحات «ضروری»، لغو بدهی خارجی اوکراین، خواستار «دفاع بی‌وقفه از حاکمیت و آزادی مردم اوکراین و همچنین یکپارچگی مرزهای این کشور است».

توقیف دارایی‌های الیگارش‌ها «که در جنگ روسیه مشارکت دارند» و اعزام نیروهای حافظ صلح برای تأمین امنیت نیروگاه‌های هسته‌ای اوکراین از دیگر برنامه‌های چپ‌های فرانسوی است.

مارین توندولیه رهبر حزب سبزها و از اعضای جبهه مردمی جدید
مارین توندولیه رهبر حزب سبزها و از اعضای جبهه مردمی جدید

تلاش برای برقراری فوری آتش‌بس در غزه و حمایت از دیوان کیفری بین‌المللی، عالی‌ترین نهاد قضایی سازمان ملل متحد، در تعقیب رهبران حماس و دولت نتانیاهو و همچنین به رسمیت شناختن کشور فلسطین از سیاست‌های این ائتلاف برای خاورمیانه است.

همچنین اتخاذ «دیپلماسی فمینیستی» و حافظ محیط زیست، از دیگر برنامه‌های جبهه مردمی جدید در عرصه دیپلماسی است.

بر اساس این برنامه، جبهه مردمی جدید می‌خواهد بودجه بین‌المللی در زمینه حقوق زنان را افزایش دهد و از ایجاد یک دادگاه بین‌المللی برای اقلیم و عدالت زیست محیطی حمایت کند.

در برنامه‌های این ائتلاف اشاره‌ای به چگونگی مواجهه با مسائل مربوط به ایران از جمله پرونده هسته‌ای این کشور ذکر نشده است.

با این حال، به دلیل این که ممکن است ائتلاف چپ برای تشکیل دولت با ائتلاف حامی امانوئل مکرون متحد شود، انتظار می‌رود که همچنان مکرون نفوذ خود به عنوان رئیس‌جمهور بر حوزه‌های سیاست خارجی و مسائل دفاعی را حفظ کند.

XS
SM
MD
LG