لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۵

از کلود، ربات مکالمۀ رقیب چت‌جی‌پی‌تی، چه می‌دانیم؟


شرکت توسعه‌دهندۀ هوش مصنوعی انتروپیک قرار است ربات گپ‌زن یا چت‌بات‌هایی را که با عنوان کلی کلود (Claude) شناخته می‌شوند، به شکل برنامه‌های قابل اجرا بر روی گوشی‌های هوشمند اپل به بازار عرضه کند.

همچنین قرار است این شرکت این برنامه‌ها را که پیشتر تنها از طریق وب‌سایت این شرکت قابل‌ اجرا بود، برای گوشی‌های اندروید نیز آماده و عرضه کند.

این ربات‌ها در سه نسخۀ متفاوت عرضه‌ شده‌اند و به‌گفته کاربران و کارشناسان توانایی و سرعت بیشتری نسبت به رقیب اصلی خود یعنی چت‌جی‌پی‌تی۴ دارند.

نگاه دقیق‌تر:

در چند سال گذشته رقابت شدیدی بین شرکت‌های توسعه‌دهنده بخشی از فناوری هوش مصنوعی که به نام مدل‌های بزرگ زبانی از پیش تعلیم‌دیده معروف هستند آغاز شد که با معرفی محصول چت‌جی‌پی‌تی از سوی شرکت اوپن‌ای‌آی نقطه‌عطفی را در سازوکارهای ارتباطات معاصر رقم زد.

این مدل‌های زبانی بر مبنای فناوری و الگوریتمی کار می‌کنند که در سال ۲۰۱۷ در مقاله‌ای که از سوی تعدادی از محققان گوگل منتشر شد با تیتر «تنها چیزی که احتیاج دارید، توجه است».

در این مقاله، محققان مفهومی به نام ترنسفورمرها را مطرح کردند که با کمک آن الگوریتم‌های تعلیم داده‌شده می‌توانند پیش‌بینی دقیق‌تری از پاسخ موردنظر را بر مبنای احتمالات پیچیده ارائه کنند.

علاوه بر شرکت اوپن‌ای‌آی، شرکت‌های گوگل، مایکروسافت، متا، ایکس و ده‌ها شرکت دیگر نیز اقدام به تولید محصولات مشابه کرده‌اند. یکی از قوی‌ترین رقبای حاضر در این عرصۀ رقابتی شرکت انتروپیک است.

از سازندۀ چت‌بات کلود چه می‌دانیم؟

انتروپیک در سال ۲۰۲۱ در قالب شرکت «شرکت نفع‌رساننده به مردم» تأسیس شد، به این معنا که این شرکت اگرچه مأموریتش را ارتقای خیر در جامعه گذاشته اما اجازۀ درآمدزایی و سودآوری دارد.

بنیان‌گذاران اصلی این شرکت دانیلا امودی، داریو امودی، جک کلارک و جرد کپلن بودند. این افراد پیشتر در شرکت اوپن‌ای‌ای، سازندۀ چت‌جی‌پی‌تی فعالیت می‌کردند و در سال ۲۰۲۱ با جدا شدن از این شرکت، استارت‌آپ خود را تأسیس کردند.

داریو امودی معاون تحقیق شرکت اوپن‌ای‌آی بود که در توسعه و عرضۀ نسخۀ دو و سۀ چت‌جی‌پی‌تی نقش اساسی داشت. هنگام خروج آن‌ها، اوپن‌ای‌آی در نامه‌ای ضمن تشکر از خدمات آن‌ها نوشته بود که شرکت تازه قصد دارد بیشتر در زمینۀ تحقیقات فعال باشد و هدف اصلی‌اش ارائۀ محصول تجاری نیست.

شرکت انتروپیک در سال ۲۰۲۳ موفق شد سرمایه‌ای معادل چهار میلیارد دلار را از آمازون جذب کند و چند ماه بعد شرکت گوگل نیز حمایتی دو میلیارد دلاری از این شرکت به انجام رساند.

چرا بانیان این شرکت از اوپن‌ای‌آی جدا شدند؟

اگرچه جدایی این افراد از اوپن‌ای‌آی و تأسیس شرکت مستقل، در ظاهر با صلح و صفا صورت گرفت و چنین اتفاقی در دنیای فناوری‌های دیجیتال امری رایج به شمار می‌رود، اما به نظر می‌رسد دلیل اصلی جدا شدن این افراد از اوپن‌ای‌آی اختلاف‌نظر در فلسفۀ توسعۀ چت‌جی‌پی‌تی بوده است.

داریو امودی در گفت‌وگویی با مجلۀ فورچن گفته بود از ابتدا بر دو موضوع در توسعۀ این چت‌بات‌ها تأکید داشته است؛ نخست این‌که با افزایش توان پردازش، توانایی، دقت و سرعت این ابزارها به‌طور نامحدودی قابل رشد است و از سوی دیگر این توسعه نیازمند قرارداد سازوکارهایی است که نتیجۀ تولیدشده توسط این ابزارها را اطمینان‌بخش‌تر سازد.

به همین دلیل بانیان این ساختار مفهومی به نام «هوش مصنوعی مشروط» (Constitutional AI) را مطرح کرده‌اند.

هوش مصنوعی مشروط یعنی چی؟

عمده مدل‌های زبانی امروز درحالی‌که بر اساس حجم بالایی از داده‌هایی که روی آن تمرین داده‌ شده‌اند پاسخ خود را تولید می‌کنند، اما نیروهای انسانی ازجمله کارمندان توسعه‌دهنده و همین‌طور مردم استفاده‌کننده با بازخوردهای خود آن را تنظیم می‌کنند.

به‌اعتقاد بانیان شرکت انتروپیک، این رویکرد درنهایت محصولی متوسط را می‌تواند ارائه کند و برای این‌که از یک‌سو نگرانی از تولیدات اشتباه از سوی الگوریتم کاهش یابد و از سوی دیگر روند مشخصی بدون نیاز به چنین بازخوردهایی وجود داشته باشد، باید قوانینی را برای رشد هوش و یادگیری الگوریتم از پیش طراحی کرد که در نقش قانون اساسی یا مرزها و شرایط عملکرد آن ایفای نقش کند.

آیا کلود به هوش مصنوعی عمومی منجر می‌شود؟

به‌احتمال خیلی زیاد جواب هنوز هم منفی است. هوش مصنوعی عمومی یا نوعی هوش مصنوعی که به معنای واقعی همانند انسان – یا هر موجود هوشمند دیگری – دارای درکی از خود و تفکر باشد، براساس نظر عمدۀ کارشناسان هوش مصنوعی با توسعۀ مدل‌های زبانی که رفتاری هوشمندانه را شبیه‌سازی می‌کنند، به دست نمی‌آید و اصولاً باید بر اساس مدل و سازه دیگری پیش رود.

با این‌ حال، با افزایش سرعت و دقت الگوریتم‌های موجود، در بسیاری از موارد تشخیص رفتار ماشینی آن‌ها ممکن است برای بسیاری از کاربران عادی غیرقابل تشخیص شود.

XS
SM
MD
LG