لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۱ تیر ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۱۲

باقری کنی در سفر به اقلیم کردستان عراق به دنبال چیست؟


دیدار باقری کنی با مسرور بارزانی، نخست‌وزیر اقلیم کردستان عراق
دیدار باقری کنی با مسرور بارزانی، نخست‌وزیر اقلیم کردستان عراق

علی باقری سرپرست وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، اولین دیپلمات بلندپایه ایرانی است که در سال‌های اخیر به اقلیم کردستان عراق سفر کرد. سفری که شامل دیدار با مقام‌های ارشد در اربیل و همچنین بازدید از سلیمانیه می‌شد.

آقای باقری از بغداد به اربیل رفت تا به گفته مقام‌های اقلیم کردستان عراق درباره روابط دو‌جانبه، از جمله روابط اقتصادی و امنیتی میان طرفین، گفت‌وگو کند.

این سفر در پی دستیابی ایران و اقلیم کردستان عراق به یک توافق راهبردی انجام می‌شود. در راستای همین توافق بود که مسرور بارزانی نخست وزیر این منطقه، به تهران سفر کرد، و با مقامات ارشد جمهوری اسلامی از جمله علی خامنه‌ای دیدار و رایزنی کرده بود. توافقات و دیدارهایی که تنها چند ماه بعد از بمباران مواضعی در اقلیم توسط سپاه پاسداران، انجام می‌شود.

آنطور که علی معموری تحلیلگر امور عراق، ساکن استرالیا، به رادیوفردا می‌گوید سفر علی باقری به اربیل درباره روند اجرای توافقات دو طرف است. توافقاتی که موجب برقراری نوعی ثبات در روابط دو طرف شده است.

ایران و اقلیم کردستان عراق؛ باقری کنی در سفر به اربیل به دنبال چیست؟
please wait

No media source currently available

0:00 0:05:04 0:00
لینک مستقیم

  • 16x9 Image

    هانا کاویانی

    هانا کاویانی، از سال ۱۳۸۶ با رادیو فردا به عنوان خبرنگار و گزارشگر همکاری می‌کند. او در این مدت تحولات سیاسی و دیپلماتیک از جمله فراز و فرودهای مرتبط با پرونده هسته‌ای ایران، و مذاکرات منتهی به توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی را از نزدیک دنبال کرده است.

XS
SM
MD
LG