لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۵

آمریکا حملات به غوطه را محکوم کرد: «مسکو و تهران از کمک به اسد دست بردارند»


«کمیته امدارسانی بین‌المللی» می‌گوید رخدادها در غوطه شرقی بسیار شبیه آن‌چیزی‌ست که در جریان سقوط حلب و کنترل آن توسط نیروهای دولتی، به‌وقوع پیوست
«کمیته امدارسانی بین‌المللی» می‌گوید رخدادها در غوطه شرقی بسیار شبیه آن‌چیزی‌ست که در جریان سقوط حلب و کنترل آن توسط نیروهای دولتی، به‌وقوع پیوست

ایالات متحده ضمن محکوم کردن حملات نیروهای بشار اسد و حامیان آن به غوطه شرقی می‌گوید «اسد و حکومت او باید به قساوت‌های بیشتر خاتمه داده و مسکو و تهران که حامی‌اش هستند، نباید بیش از این به او کمک کنند».

سخنگوی کاخ سفید در بیانیه‌ای گفته ایالات متحده حملات اخیر دولت مرکزی سوریه و روسیه به غوطه شرقی را شدیدا محکوم می‌کند.

آمریکا از جامعه بین‌المللی نیز خواسته است «این حملات وحشتناک» را محکوم کند: «هدف قرار دادن سازه‌های امدادی و پزشکی در غوطه شرقی، و تداوم محاصره به عنوان یک راهبرد [جنگی]، که مانع از دسترسی غیرنظامیان سوریه به مواد غذایی و کمک‌های انسان‌دوستانه می‌شود، به‌روشنی به ایجاد یک معضل انجامیده‌است».

دولت آمریکا افزوده است که «از خواست سازمان ملل متحد برای وقفه در خشونت‌ها و فراهم‌کردن امکان کمک‌رسانی و امداد به غیرنظامیان، کاملا حمایت می‌کند».

در ادامه این بیانیه از روسیه و متحدان آن خواسته شده به تعهدات بین‌المللی خود، در پیوند با مناطق کاهش خشونت پایبند مانده و به حملات علیه غیرنظامیان پایان دهند.

دولت آمریکا می‌گوید «اسد و حکومت او باید به قساوت‌های بیشتر خاتمه داده و نباید از سوی حامیانش، مسکو و تهران، بیش از این تشویق و پشتیبانی شود».

ایالات متحده تاکید کرده حملات گسترده اخیر در غوطه شرقی، بیش از هر زمانی، نشان‌دهنده نیاز به بازگشت به روند صلح سوریه، به رهبری سازمان ملل، است.

غوطه شرقی، از حاشیه‌های دمشق، پایتخت سوریه، و یکی از واپسین مناطق غربی آن کشور است که در کنترل شورشیان قرار دارد. این منطقه در روزهای گذشته صحنه حملات شدید هوایی بوده‌است. دامنه و پیامدهای حملات به جایی رسیده که آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، می‌گوید این منطقه به «دوزخی بر زمین» تبدیل شده و وضعیت صدها هزار شهروند غیرنظامی ساکن آن بحرانی‌ست.

بنا بر تازه‌ترین گزارش‌ها شمار تلفات طی ساعت‌های گذشته باز هم افزایش پیدا کرده و طی چند روز به بیش از ۳۰۰ نفر رسیده‌است.

دبیرکل سازمان ملل می‌گوید: «این یک تراژدی انسانی است که هر روز جلوی چشم ما بازتر می‌شود و فکر نمی‌کنم ما بتوانیم اجازه دهیم چنین چیز اسف‌باری همین‌طور ادامه پیدا کند».

آقای گوترش خوستار آتش‌بسی یک ماهه و اجازه ارسال کمک‌های بشردوستانه و همچنین خروج مردم از منطقه برای دریافت کمک‌های پزشکی شده‌است.

سوئد و کویت دو هفته پیش طرح مشابهی را به اعضای شورای امنیت سازمان ملل ارائه کردند ولی مذاکرات در مورد آن به سختی پیش رفت چون روسیه حاضر نبود از آتش‌بس مطرح شده در این پیش‌نویس حمایت کند.

مسکو می‌گوید «گروه‌های تروریستی» در محل حضور دارند و حملات نیز برای مقابله با آن‌ها صورت می‌گیرد. سفیر روسیه در سازمان ملل می‌گوید «تروریست‌ها آن‌جا هستند و ارتش سوریه در حال نبرد با آن‌هاست».

اما سفیر آمریکا در سازمان ملل گفته «کاملا مهمل است که این حملات به غیرنظامیان را، مبارزه با تروریسم نامید».

غوطه شرقی از سال ۲۰۱۲ به این سو در کنترل شورشیان مخالفت اسد قرار دارد. خبرگزاری‌های بین‌المللی می‌گویند بیشتر این شورشیان را گروه‌های اسلام‌گرا و نیز شاخه القاعده در سوریه تشکیل می‌دهند.

با این همه سازمان‌ها و نهادهای ناظر در مورد افزایش شمار قربانیان غیرنظامی، نیز کودکان و زنان، هشدار داده‌اند. تصاویر منتشرشده در روزهای گذشته نیز نشان‌دهنده آن است که زنان، کودکان و نوجوانان در روزهای گذشته جان خود را از دست داده‌اند یا زخمی شده‌اند.

خبرگزاری فرانسه از مدیر منطقه‌ای «کمیته امدارسانی بین‌المللی» نقل کرده که رخدادها در غوطه شرقی بسیار شبیه آن‌چیزی‌ست که در جریان سقوط حلب و کنترل آن توسط نیروهای دولتی، به‌وقوع پیوست.

حملات دو سال پیش نیروهای دولتی برای کنترل حلب، به مرگ غیرنظامیان و ویران‌شدن بخش‌های گسترده‌ای از آن شهر انجامید.

با استفاده از بیانیه کاخ سفید، خبرگزاری فرانسه|ت.ت
XS
SM
MD
LG