لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳ آبان ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۵

کاخ سفید: رهبر کره شمالی خواستار ملاقات دوم با دونالد ترامپ شد


دونالد ترامپ و کیم جونگ‌اون در خرداد ماه سال جاری برای نخستین باردر سنگاپو دیدار کردند.
دونالد ترامپ و کیم جونگ‌اون در خرداد ماه سال جاری برای نخستین باردر سنگاپو دیدار کردند.

سارا سندرز، سخنگوی کاخ سفید روز دوشنبه ۱۹ اردیبهشت اعلام کرد که کیم جونگ، رهبر کره شمالی، در نامه‌ای جدید به دونالد ترامپ، از رئیس‌جمهوری آمریکا خواسته است تا ملاقات دومی با هم داشته باشند.

سخنگوی کاخ سفید با تایید دریافت نامه رهبر کره شمالی، گفت: «این نامه بسیار دلگرم‌کننده و مثبت است».

وی اضافه کرده است: هدف اصلی این نامه، درخواست برای برنامه ریزی یک دیدار دیگر با رئیس جمهور (دونالد ترامپ) است.

سارا سندرز به خبرنگاران گفت که کاخ سفید در حال برنامه‌ریزی برای انجام این دیدار است.

دونالد ترامپ و کیم جونگ‌اون در خرداد ماه سال جاری برای نخستین بار در سنگاپو دیدار و در خصوص غیر اتمی شدن شبه جزیره کره گفت وگو کردند.اما سه هفته پیش دونالد ترامپ سفر مایک پومپئو وزیر امور خارجه آمریکا به پیونگ یانگ را لغو کرد.

ريس جمهوری آمریکا دلیل لغو این سفر را عدم پیشرفت قابل توجه در مذاکرات با کره شمالی برای از بین بردن سلاح‌های اتمی در شبه جزیره کره بیان کرده بود.

در همین حال یک خبرنگار از سخنگوی کاخ سفید پرسید چه اتفاقی طی سه هفته گذشته باعث تغییر موضع آمریکا شده است. خانم سندرز در پاسخ به رژه نظامی اخیر کره شمالی اشاره کرد که در آن موشک‌های قاره پیما به نمایش گذاشته نشدند.

سارا سندرز گفته است: رژه اخیر در کره شمالی برای یکبار هم که شده درباره نمایش زرادخانه هسته‌ای نبود.

کره شمالی روز گذشته به‌مناسبت هفتادمین سالگرد تشکیل این کشور یک رژه نظامی بزرگ برگزار کرد که بنابر گزارشها در این رژه کره شمالی از نمایش موشک‌های پیشرفته خودداری کرد.

سخنگوی کاخ سفید با این حال تصریح کرده است که نامه تازه رهبر کره شمالی، بیانگر پیشرفت در برنامه دولت ترامپ برای غیر هسته‌ای کردن شبه جزیره کره است.

به دنبال لغو سفر مایک پومپئو به کره شمالی، خبرگزاری رسمی کره شمالی به نقل از رهبر آن کشوراعلام کرد پیونگ‌یانگ به روند غیر اتمی شدن در شبه‌جزیره متعهد است.

کیم جونگ‌اون علاوه بر ابراز «تعهد»، نارضایتی خود را از «بدبینی‌های خارجی» ابراز کرده و خواستار «اقدامات برآمده از حسن نیت» شده بود.

با استفاده از گزارش آسوشیتدپرس؛ خ.
XS
SM
MD
LG