لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۷

کاخ سفید می‌گوید مذاکرات جدید آتش‌بس در غزه به‌رغم غیبت حماس برگزار می‌شود


سخنگوی کاخ سفید نمایندگان آمریکا در دور جدید مذاکرات را معرفی کرد
سخنگوی کاخ سفید نمایندگان آمریکا در دور جدید مذاکرات را معرفی کرد

کاخ سفید می‌گوید هرچند گروه افراطی حماس تصمیم گرفته نمایندگانش در دور جدید مذاکرات آتش‌بس در جنگ غزه شرکت نکنند، انتظار می‌رود این مذاکرات طبق برنامه‌ریزی پیش برود.

حماس روز چهارشنبه ۲۴ مرداد اعلام کرد که در دور جدید مذاکرات مربوط به آتش‌بس در غزه که روز پنجشنبه در قطر برگزار می‌شود شرکت نخواهد کرد ولی یک مقام مطلع به خبرگزاری رویترز گفت میانجی‌گران پس از این مذاکرات با نمایندگان حماس رایزنی می‌کنند.

آمریکا و اتحادیه اروپا حماس را به عنوان گروه تروریستی طبقه‌بندی کرده‌اند.

کارین ژان‌پیر، سحنگوی کاخ سفید، ساعتی بعد از اعلام موضع حماس در گفت‌وگو با خبرنگاران اعلام کرد بیل برنز، رئیس سی‌آی‌ای، و برت مک‌گورک، فرستاده ویژه رئیس‌جمهور آمریکا در امور خاورمیانه، نمایندگان ایالات متحده در مذاکرات دوحه خواهند بود.

دولت آمریکا پیش‌تر گفته است که دستیابی به توافق در مورد آتش‌بس در غزه هنوز امکان‌پذیر است و درعین حال هشدار داده که پیشرفت سریع در این مذاکرات برای پرهیز از گسترش جنگ در منطقه حیاتی است.

در پی کشته شدن اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران در روز دهم مرداد، جمهوری اسلامی ایران به شکل مداوم تهدید به اقدام انتقام‌جویانه علیه اسرائیل را تکرار می‌کند.

وبسایت خبری اکسیوس گزارش داد که آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، سفرش به خاورمیانه را که قرار بود از روز سه‌شنبه آغاز شود به تعویق انداخته است.

سه مقام ارشد ایرانی در روزهای اخیر به رویترز گفتند که فقط توافق در مورد آتش‌بس در غزه می‌تواند از حمله مستقیم ایران به اسرائیل به تلافی ترور اسماعیل هنیه در تهران پیشگیری کند و جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا نیز سه‌شنبه گفت «انتظار دارد» رسیدن به آتش‌بس مانع از اقدام ایران علیه اسرائیل شود.

داوید منسر، سخنگوی دولت اسرائیل، روز چهارشنبه گفت: «اسرائیل در تاریخ مورد توافق، پنجشنبه ۲۵ مرداد، هیئت مذاکره کننده را برای قطعی کردن جزئیات مربوط به نحوه اجرای توافق اعزام می‌کند.»

یک مقام دفاعی اسرائیل نیز حبر داد روسای موساد، سازمان اطلاعات و عملیات خارجی، و شین بت، اداره امنیت داخلی، و همچنین مسئول امور گروگان‌ها در ارتش اسرائیل از اعضای هیئت مذاکره کننده این کشور هستند.

گروه حماس ضمن ابراز تردید در مورد موفقیت این دور از مذاکرات، اسرائیل را مسئول مانع تراشی و جلوگیری از دستیابی به توافق می‌داند. در مقابل بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، می‌گوید یحیی سنوار، رهبر جدید گروه حماس، مانع اصلی توافق است.

سامی ابو زهری، از اعضای ارشد گروه حماس، به خبرگزاری رویترز گفته است که اسرائیل تلاش می‌کند با حضور در دور جدید مذاکرات، شروط جدیدی را «تحمیل» کند.

البته عدم مشارکت حماس در این دور از مذاکرات ضرورتاً به معنی عدم پیشرفت گفت‌وگوها نخواهد بود چون خلیل الحیه، رئیس هیئت مذاکره کننده این گروه، در دوحه مستقر و با میانجی گران قطری و مصری در تماس مستمر است.

یک منبع مطلع از مذاکرات گفت گروه حماس می‌خواهد که میانجی گران «پاسخ جدی» اسرائیل به این طرح پیشنهادی را ارائه دهند. حماس همچنین گفته است که در صورت دریافت این پاسخ حاضر است پس از پایان مذاکرات در روز پنجشنبه با میانجی گران دیدار کند.

یک مقام مطلع دیگر نیز به خبرگزاری رویترز گفت انتظار می‌رود که میانجی گران روز پنجشنبه با نمایندگان حماس رایزنی کنند.

تلاش آمریکا برای جلوگیری از جنگ میان اسرائیل و حزب‌الله

از سوی دیگر، آموس هوکشتاین، فرستاده ویژه رئیس‌جمهور آمریکا، گفت به اعتقاد او وقوع جنگ تمام عیار بین اسرائیل و حزب‌الله لبنان اجتناب‌ناپذیر نیست ولی برای پرهیز از وقوع جنگ اسرائیل و حماس باید بلادرنگ به سوی پذیرش توافق صلح حرکت کنند.

حزب‌الله، گروه شبه‌نظامی مورد حمایت ایران، چند روز پس از جنگ غزه که در واکنش به حمله شبه‌نظامیان فلسطینی در روز ۱۵ مهر به جنوب اسرائیل آغاز شد، شلیک راکت به خاک اسرائیل را آغاز کرد.

در مقابل، دامنه حملات اسرائیل که در آغاز به نواحی مرزی در جنوب لبنان محدود بود به مرور گسترش یافت و این کشور در نواحی دورتر از مرز از جمله حومه بیروت فرماندهان و مقامات ارشد حماس و حزب‌الله لبنان را هدف گرفته است.

آموس هوکشتاین روز چهارشنبه با هدف پیشگیری از تشدید تنش پس از کشته شدن فواد شُکر، یکی از فرماندهان ارشد نظامی حزب‌الله لبنان، که حدود سه هفته پیش در حومه بیروت در حمله اسرائیل کشته شد، وارد پایتخت لبنان شد.

او پس از گفت‌وگو با نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان و از متحدان حزب‌الله، گفت: «ما کماکان اعتقاد داریم که یک راه حل دیپلماتیک دست یافتنی است، چون هنوز هم معتقدیم که هیچ‌کس خواهان جنگی تمام عیار بین لبنان و اسرائیل نیست.»

همزمان با سفر آقای هوکشتاین به بیروت، در حمله هوایی اسرائیل به ناحیه صور در جنوب لبنان دست کم ۱۰ نفر مجروح شدند و به گفته وزارت بهداشت این کشور حال سه نفر از مجروحان وخیم است.

فرستاده ویژه رئیس‌جمهور آمریکا افزود که با نبیه بری در مورد چارچوب توافق پیشنهادی برای آتش‌بس بین اسرائیل و حماس گفت‌وگو کرده و افزود که دستیابی به این توافق درعین حال به یافتن یک راه حل دیپلماتیک در لبنان و پرهیز از جنگ کمک خواهد کرد.

آموس هوکشاین در نشستی خبری در بیروت گفت: «او (آقای بری) و من موافقیم که وقتی برای تلف کردن باقی نمانده و هیچ‌یک از طرفین برای به تأخیر انداختن توافق عذر موجهی ندارند.»

این در حالی است که نجیب میقاتی، نخست‌وزیر لبنان، صبح چهارشنبه قبل از شروع جلسه کابینه گفت به دلیل وضعیت بحرانی لبنان و منطقه گفت‌وگوها با رهبران کشورهای عربی و قدرت‌های غربی افزایش یافته است.

او افزود: «ما با فرصت‌های دیپلماتیک نامعینی روبرو هستیم که هدف آن پیشگیری از وقوع جنگ و متوقف کردن تجاوز اسرائیل است.»

آموس هوکشتاین در پاسخ به خبرنگاری که پرسید آیا اسرائیل و حزب‌الله لبنان می‌توانند از جنگ پرهیز کنند گفت: «من امیدوارم و معتقدم که امکان‌پذیر است.»

XS
SM
MD
LG