لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۴۱

چهره جدید راست افراطی فرانسه که اروپا را به چالش می‌کشد، کیست؟


ژوردن باردلا رهبری فهرست راست افراطی فرانسه در انتخابات پارلمانی را برعهده دارد
ژوردن باردلا رهبری فهرست راست افراطی فرانسه در انتخابات پارلمانی را برعهده دارد

در فرانسه، چند روز مانده به انتخابات پارلمان اروپا، یک چهره جوان به عنوان چهره جدید راست افراطی این کشور بیش از همیشه مطرح شده است؛ ژوردن باردلا که تنها ۲۸ سال دارد.

باردلا چهره جدید حزب راست افراطی «تجمع ملی» امیدوار است این حزب را به تشکیلات سیاسی اصلی فرانسه در انتخابات پیش‌رو پارلمان اروپا تبدیل کند.

با وجود این که برنامه‌های او بارها به «بی‌محتوا بودن» و خودش به «دورویی» متهم شده، اما رأی‌دهندگان فرانسوی روز به روز بیشتر به او توجه می‌کنند؛ به طوری که در نظرسنجی‌ها بیش از ۳۰ درصد آرای رأی‌دهندگان فرانسوی در انتخابات پارلمانی اروپا به حزب راست افراطی تعلق دارد.

این در حالی است که حزب امانوئل مکرون تاکنون در نظرسنجی‌ها فقط توانسته به حدود ۱۷ درصد آرا دست پیدا کند.

حزب راست افراطی فرانسه که در دهه ۱۹۷۰ توسط ژان ماری لوپن که اکنون ۹۵ ساله است، تاسیس شد، سال‌ها از نداشتن چهره‌ای محبوب و جوان رنج می‌برد.

با ژوردن باردلا به نظر می‌رسد این حزب به فرد مورد نظر خود دست یافته؛ کسی که در عکس‌های سلفی، مشت‌هایش را گره می‌کند و لبخند می‌زند.

قبلاً مارین لوپن دختر ژان ماری لوپن تلاش کرده بود چهره‌ای ملایم‌تر از حزب خود در نزد افکار عمومی ترسیم کند و تا حدودی نیز موفق بود. ژان ماری لوپن به یهودی‌ستیزی و نژادپرستی مشهور بود.

اما مارین لوپن که اکنون رهبری حزب راست افراطی فرانسه را برعهده دارد، توانست طی سال‌های اخیر آرای این حزب را افزایش دهد، با این حال، او در سه دوره گذشته انتخابات ریاست جمهوری، در سال‌های ۲۰۱۲، ۲۰۱۷ و ۲۰۲۲ شکست خورد.

اکنون حتی امید مارین لوپن هم به باردلاست.

مارین لوپن و ژوردن باردلا
مارین لوپن و ژوردن باردلا

ژوردن باردلا که برای اولین بار در سال ۲۰۱۹ از حزب راست افراطی فرانسه وارد پارلمان اروپا شد، در کمتر از پنج سال توانسته خود را در این حزب کاملاً تثبیت کرد.

ژیل فینچلشتاین، پژوهشگر سیاسی در بنیاد ژان ژورس، معتقد است: «حزب تجمع ملی در حال تبدیل شدن به یک حزب فراگیر است که در همه دسته‌ها و مناطق جغرافیایی حضور دارد.»

در حالی که حزب راست افراطی بر رای توده‌های مردم تکیه می‌کند، آقای باردلا همواره «گذشته مردمی»ه خود را برجسته کرده است.

او که دارای اصل و نسب ایتالیایی است، توسط مادرش در یکی از حومه‌های کارگرنشین پاریس بزرگ شده و همواره می‌گوید که با نگرانی‌های فرانسوی‌ها درباره کاهش قدرت خرید، افزایش مهاجران و ناامنی آشناست.

باردلا که از ۱۷ سالگی عضو حزب راست افراطی بود، در مبارزات انتخاباتی سال ۲۰۲۲ سخنگوی لوپن بود.

اکنون همه ناظران به این قطعیت رسیده‌اند که با توجه به شکست‌های پی در پی لوپن در رسیدن به الیزه، باردلا خود را برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۷ فرانسه آماده می‌کند.

باردلا در انتخابات پارلمان اروپا، نه درباره مسائل اروپا بلکه درباره مسائل فرانسه شعار می‌دهد
باردلا در انتخابات پارلمان اروپا، نه درباره مسائل اروپا بلکه درباره مسائل فرانسه شعار می‌دهد

این در حالی است که مارین لوپن اعلام کرده که در صورتی که در انتخابات ریاست جمهوری پیروز شود، مقام نخست‌وزیری را به او خواهد داد.

اما بلندپروازی باردلا برای ریاست جمهوری در صورت پیروزی با رأی بیشتر در انتخابات پارلمان اروپا تقویت خواهد شد.

او وعده داده که اگر حزبش قوه مجریه را در دست بگیرد، پارلمان فرانسه را منحل خواهد کرد.

سرلیست حزب راست افراطی در انتخابات پارلمان اروپا همچنین در کارزارهای این انتخابات بیشتر در مورد موضوعات داخلی فرانسه حرف زده است تا موضوعات مربوط به اتحادیه اروپا.

او به این شیوه خواسته مخالفت خود را با اتحادیه اروپا نشان دهد، اما در مقابل منتقدانش می‌گویند که او درباره مسائل اروپا آگاهی لازم را ندارد و اساسا به این مسائل بی‌علاقه است. همچنین غیبت بیش از حد او در جلسات پارلمان اروپا و سکوت درباره مسائل پارلمان اروپا بارها مورد انتقاد قرار گرفته است.

به عنوان نمونه، در یک کنفرانس خبری که یک ماه پیش برگزار شد، او از اظهارنظر درباره سخنرانی مکرون درباره اروپا در مقابل خبرنگاران طفره رفت.

باردلا، که بیش از یک میلیون دنبال‌کننده در تیک‌تاک دارد، متهم است که تصویری ساختگی از خود به رسانه‌ها ارائه می‌کند.

شامگاه پنجشنبه گذشته، این نامزد راست افراطی اولین مناظره تلویزیونی خود را با گابریل اتل نخست‌وزیر فرانسه برگزار کرد.

مناظره نخست‌وزیر فرانسه با چهره راست افراطی این کشور
مناظره نخست‌وزیر فرانسه با چهره راست افراطی این کشور

آقای اتل در این مناظره شدیدا به او تاخت و «دروغ‌گویی» او در مورد موضعش درباره اروپا را زیر سوال برد.

اتل به او گفت: «من مثل شما نیستم که نظرم را در مورد همه چیز عوض کنم. مسئولیت اظهارات گذشته را قبول نکنم. یک بار بگوییم می‌خواهیم از اروپا خارج شویم، سپس بگویم می‌خواهیم در اروپا بمانیم، بگویم می‌خواهیم از حوزه یورو خارج شویم، در نهایت بگویم در آن می‌مانیم.»

در مقابل، باردلا در زمینه سیاست‌های مهاجرتی به دولت مکرون حمله کرد و گفت: «من فکر می‌کنم تمام بزه‌کاری‌ها و جنایت‌ها به ناتوانی دولت در کنترل جریان‌های مهاجرت مربوط است.»

او از جمله، خواهان اعمال مجدد تعرفه‌های گمرکی در مرزهای فرانسه و عدم حمایت از اوکراین در جنگ فعلی این کشور است.

نخست‌وزیر فرانسه همچنین بار دیگر نزدیکی حزب راست افراطی فرانسه به ولادیمیر پوتین را یادآور شد و گفت که باردلا به قطعنامه‌ای در پارلمان اروپا در حمایت از الکسی ناوالنی زمانی که در زندان بود رای نداد.

اتل که خود نیز جوان‌ترین نخست‌وزیر فرانسه طی سال‌های اخیر نام گرفته، با اشاره به سن باردلا تأکید کرد: «جوان بودن برای تجسم امید کافی نیست.»

XS
SM
MD
LG