لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۶ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۶

چهرۀ اهل قانون؛ کامالا هریس نامزد احتمالی دموکرات‌ها کیست؟


کامالا هریس
کامالا هریس

جو بایدن رئیس‌جمهور امریکا که سرانجام از نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری کناره‌گیری کرد، از کامالا هریس، معاون خود، به عنوان نامزد جانشین «حمایت کامل» کرده است.

آقای بایدن همچنین بار دیگر انتخاب خانم هریس به عنوان معاون رئیس‌جمهور را «بهترین» تصمیم خود اعلام کرد.

بر اساس نظرسنجی‌هایی که پیش از کناره‌گیری بایدن انجام شده، خانم هریس، در صورت نامزدی رسمی حزب دموکرات، نمی‌تواند دونالد ترامپ نامزد قطعی حزب جمهوری‌خواه را شکست دهد.

با این حال، کنار گذاشتن هریس به نفع یک نامزد دیگر برای حزب دموکرات بسیار دشوار است، زیرا صرف‌نظر از حمایت مهم بایدن از هریس، این که یک سیاستمدار زن و همچنین ‌آفریقایی‌تبار با چنین سابقه‌ای نادیده گرفته شود، با ارزش‌هایی که حزب دموکرات از آن دفاع می‌کند، سازگار نیست.

کنار گذاشتن او، ممکن است نارضایتی رأی‌دهندگان زن یا آفریقایی‌تبار یا آسیایی‌تبار دموکرات را به دنبال داشته باشد.

جیم کلایبرن، نماینده کارولینای جنوبی که نقش کلیدی در پیروزی جو بایدن در انتخابات پیشین داشت، در ام‌اس‌ان‌بی‌سی اعلام کرد که اگر بایدن به کارزار انتخاباتی خود پایان دهد از هریس برای نامزدی دموکرات‌ها برای انتخابات ریاست جمهوری حمایت خواهد کرد.

کامالا هریس در کنار جو بایدن
کامالا هریس در کنار جو بایدن

کامالا هریس، سیاستمدار ۵۹ ساله، در صورت نامزد شدن رسمی از سوی حزب دموکرات،‌ به نخستین زن رنگین‌پوست تاریخ آمریکا تبدیل می‌شود که در انتخابات ریاست‌جمهوری به عنوان کاندیدای یکی از دو حزب اصلی حضور خواهد داشت.

او تاکنون نیز اولین زنی بوده که به مقام معاون ریاست جمهوری آمریکا رسید؛ بالاترین مقام سیاسی که یک زن آمریکایی در تاریخ این کشور به دست آورده است.

معاون بایدن همچنین اولین آمریکایی آفریقایی‌تبار و اولین آمریکایی آسیایی تبار است که توانسته به چنین مقامی برسد.

تأثیرپذیری از مادر و آرمان‌های دهه شصت

کامالا هریس ۲۰ اکتبر ۱۹۶۴ در شهر اوکلند ایالت کالیفرنیا در غرب آمریکا از یک پدر جامائیکایی و استاد اقتصاد، و یک مادر هندی‌تبار و زیست‌شناس به دنیا آمد.

پس از جدایی پدر و مادر از یکدیگر، کامالا همراه با خواهرش نزد مادرش بزرگ شد و شیامالا گوپالان، مادر کامالا، که در زمینه حقوق هندی‌تباران آمریکا نیز مبارزه می‌کرد، از این نظر بسیار بر او تأثیر گذاشت.

خانم هریس در سال ۲۰۲۰ زمانی که به عنوان معاون منتخب جو بایدن، نامزد وقت حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برگزیده شد، به همین تأثیرپذیری اشاره کرد.

کامالا هریس و شیامالا گوپالان، مادرش
کامالا هریس و شیامالا گوپالان، مادرش

کامالا هریس گفت: «او ما را به گونه‌ای بزرگ کرد که زنان سیاهپوست سربلند و قوی باشیم. او ما را به گونه‌ای تربیت کرد تا میراث هندی خود را بشناسیم و به آن افتخار کنیم. او به ما آموخت که خانواده را در اولویت قرار دهیم، هم خانواده ای که در آن متولد می‌شویم و خانواده ای که انتخاب می‌کنیم.»

او افزود: «همزمان با این که به ما یاد داد خانواده خود را در مرکز جهانمان قرار دهیم، ما را به دیدن دنیایی فراتر از خود سوق داد. او به ما آموخت نسبت به مبارزات همه مردم آگاه و همدل باشیم، خدمات عمومی یک هدف شریف است و مبارزه برای عدالت یک مسئولیت مشترک. مادرم به من آموخت که خدمت به دیگران به زندگی هدف و معنا می بخشد.»

«اولین‌»ها هم در سانفرانسیسکو، هم در کالیفرنیا

کامالا هریس پس از دو دوره دادستان بودن در سانفرانسیسکو (۲۰۰۴-۲۰۱۱)، او دو بار به عنوان دادستان کل کالیفرنیا (۲۰۱۱-۲۰۱۷) انتخاب شد.

او در سانفرانسیسکو اولین دادستان رنگین‌پوست بود و همچنین اولین زن و اولین سیاه‌پوستی بود که ریاست خدمات قضایی ایالت کالیفرنیا، پرجمعیت‌ترین ایالت آمریکا را بر عهده گرفت.

خانم هریس که در دانشگاه هاروارد و دانشگاه کالیفرنیا تحصیل کرده، از یک سو مدافع حقوق زنان و اقلیت‌ها است، و از سوی دیگر، به ویژه در مدتی که دادستان ایالت کالیفرنیا بوده، رفتارهایی سختگیرانه از خود به نمایش گذاشت.

به عنوان نمونه در آن زمان، با کاهش مجازات‌ها برای جرایم خرد که اغلب شامل پرونده‌های اقلیت‌های قومی می‌شود، مخالفت کرد.

هریس از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱ به عنوان سناتور کالیفرنیا در کنگره ایالات متحده خدمت کرد. او اولین آمریکایی دارای تبار آسیای جنوبی بود که به سنای آمریکا راه یافت و در کل دومین سناتور سیاهپوست در تاریخ آمریکا شد.

کامالا هریس
کامالا هریس

در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰، او نامزد انتخابات درون‌حزبی دموکرات‌ها شد و در اولین مناظره‌ها عملکرد خوبی داشت.

ستاد انتخاباتی او در همان ۲۴ ساعت اول از طریق اینترنت حدود ۱.۵ میلیون دلار جمع‌آوری کرد و یکی از سخنرانی‌های او که از طریق شبکه خبری سی‌ان‌ان پخش شد بیشترین تعداد تماشاچی را در میان نامزدهای دموکرات به خود جلب کرد.

هریس که خود را نامزدی برای جذب آرای جوان‌ها، نیروهای معتدل و پیشرو معرفی کرد، به شدت مخالف سیاست‌های دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور وقت آمریکا، بود.

در بخش سیاست خارجی، کامالا هریس از «سیاست انزواگرایانه» ترامپ انتقاد کرد و گفت که خروج ایالات متحده از توافقی مانند توافق هسته‌ای ایران، موسوم به برجام، باعث شد تا آمریکایی‌ها بیشتر در معرض خطر قرار گیرند.

در مناظره‌های درون‌حزبی، رویارویی جو بایدن و کامالا هریس بر سر موضوع تبعیض نژادی در دهه ۱۹۷۰ یکی از مهم‌ترین لحظات مناظره‌ها بود. اما به مرور جایگاه خانم هریس در نظرسنجی‌ها کاهش یافت و از رقابت‌ها کناره‌گیری کرد.

چندی بعد، جو بایدن، نامزد پیشتاز حزب دموکرات، هریس را به عنوان معاون خود معرفی کرد.

به این ترتیب، هریس نخستین زن آمریکایی رنگین‌پوست شد که در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به عنوان معاون یک نامزد انتخاب شده بود.

او در کل، سومین زنی بود که عنوان «معاون منتخب» یکی از نامزدها در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را به دست آورد.

پیش از او، جرالدین فرارو نخستین زنی بود که در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال ۱۹۸۴ به عنوان معاون نامزد حزب دمکرات در انتخابات ریاست جمهوری معرفی شد. والتر ماندل، نامزد حزب دموکرات در این انتخابات از رونالد ریگان شکست خورد.

جان مک‌کین، نامزد جمهوری‌خواه، هم در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال ۲۰۰۸ سارا پیلین، فرماندار آلاسکا، را به عنوان معاون خود برگزید، اما مک‌کین هم در آن انتخابات شکست خورد.

برای «دختران کوچک» آمریکا

پس از پیروزی بایدن در انتخابات، کامالا هریس چهل و نهمین معاون رئیس‌جمهور ایالات متحده شد و از ۲۰ ژانویه ۲۰۲۱ کار خود را در این مقام آغاز کرد.

او سخنرانی پیروزی خود را به «دختران کوچک» آمریکا تقدیم کرد.

خانم هریس که منتقد بسیاری از سیاست‌های دونالد ترامپ رئیس‌جمهور پیشین آمریکا بوده، پس از آغاز کار خود به عنوان معاون رئیس جمهور نیز بر احقاق حقوق زنان تأکید کرد.

او در اولین سخنرانی اش در کنفرانس زنان سازمان ملل متحد گفت زمانی که زنان از حق برابر محروم می شوند، تحقق دموکراسی دشوارتر می‌شود.

خانم هریس تأکید کرد: «وضعیت زنان، وضعیت دموکراسی است.»

کامالا هریس
کامالا هریس

با این حال، مطبوعات آمریکا در دوران ریاست جمهوری بایدن، بر برخی اشتباهات هریس در ابتدای مأموریتش، به ویژه در سطح دیپلماتیک و تنش‌های داخلی تیمش، مطالب زیادی نوشتند.

سناتور پیشین آمریکا، به ویژه در ماه‌های اخیر به دفاع پرشور از حق زنان برای سقط جنین در ایالت های مورد مناقشه ادامه داد.

او به عنوان نمونه به ایالت فلوریدا رفت و گفت: «در حال حاضر، به دلیل سیاست‌های دونالد ترامپ، بیش از ۲۰ ایالت ممنوعیت سقط جنین دارند. در همین امروز، یک ممنوعیت دیگر سقط جنین در اینجا در فلوریدا اجرایی شد و از صبح امروز، چهار میلیون زن در این ایالت با آزادی باروری کمتری نسبت به شب گذشته از خواب بیدار شدند. آنان به ما می‌گوید: "افراطی‌هایی که این ممنوعیت را وضع کردند یا نمی‌دانند بدن یک زن چگونه کار می‌کند، یا اهمیتی به آن نمی‌دهند، به همین سادگی."»

تصویر یک زن اهل قانون

هریس چه نامزد رسمی دموکرات‌ها بشود چه نشود، تا همین جا نیز به عنوان یک زن سیاهپوست، یک شخصیت نمادین در تاریخ مدرن آمریکاست.

الیویه پیتون، مورخ فرانسوی که کتابی را با عنوان «کامالا هریس؛ پیشگام آمریکا» نوشته، درباره او به تأثیرپذیری از مادرش اشاره کرده که قبل از مرگش به کامالا گفت: «خیلی خوب است که تو اولین هستی، اما مراقب باش آخرین نفر نباشی.»

آقای پیتون افزود: «من در کتابم از اصطلاح "پیشگام" استفاده می‌کنم زیرا او در حال ایجاد مسیر جدیدی است، اما پشت سر او، دیگران به دنبالش خواهند آمد و پایان داستان به ما اجازه می‌دهد تا بدانیم آیا او موفق شده که نماد جدید آمریکا باشد، همانطور که شاید باراک اوباما بود، یا برعکس، تلاش او ناکام می‌ماند؟»

کامالا هریس
کامالا هریس

این مورخ فرانسوی تأکید کرد: «ما هنوز نمی‌توانیم به این سؤال پاسخ دهیم، اما کامالا هریس همه امکانات تبدیل شدن به یکی از شخصیت‌های بزرگ تاریخی قرن بیست و یکم را برای ایالات متحده و غرب دارد.»

خانم هریس در سال‌های اخیر، با توجه به چالش‌هایی که آمریکا درگیر آن بوده، مطمئنا بهترین کارنامه یک معاون رئیس‌جمهور را نداشته است.

اما او هنوز برخی ویژگی‌های شخصیتی ممتازی دارد؛ از جمله قدرت بیان و دانش بالای حقوقی که از تحصیلات و پیشینه کارش در دستگاه قضایی به دست آمده است.

اکنون تصویر کامالا هریس به عنوان یک زن اهل قانون در کنار تصویر دونالد ترامپ قرار گرفته که در چندین پرونده قضایی متهم و حتی در دادگاه بدوی محکوم شده است.

  • 16x9 Image

    مصطفی خلجی

    مصطفی خلجی روزنامه‌نگار ساکن فرانسه است. از او گفت‌وگوهایی با نویسندگان ایرانی و خارجی و مقالاتی درباره فرهنگ و همچنین سانسور منتشر شده است. کتاب «این تونسی‌ها» حاصل اقامت او در تونس، در فاصله دو موج اعتراضات موسوم به «جنبش سبز» و «بهار عربی» است.

XS
SM
MD
LG