لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۱

رئیس سی‌آی‌ای: بزرگ‌ترین خطر بین ایران و اسرائیل، «محاسبه اشتباه» است


ویلیام برنز، رئیس سازمان مرکزی اطلاعات ایالات متحده، سی‌آی‌ای
ویلیام برنز، رئیس سازمان مرکزی اطلاعات ایالات متحده، سی‌آی‌ای

ویلیام برنز، رئیس سازمان مرکزی اطلاعات ایالات متحده، سی‌آی‌ای، گفت که اگرچه واشینگتن اعتقاد دارد نه ایران و نه اسرائیل، هیچ‌کدام «به دنبال یک جنگ تمام‌عیار نیستند»، اما خطر تشدید ناخواسته درگیری‌ها «بسیار واقعی به‌نظر می‌رسد».

آقای برنز روز دوشنبه در کنفرانسی مربوط به امنیت ملی که در ایالت جورجیا برگزار شد، عنوان کرد که بزرگ‌ترین خطری که ممکن است به تشدید تنش‌ها منجر شود، «محاسبه اشتباه» است، امری که او آن را در «رده اتفاقات ممکن» قرار داد.

به گفته او، اسرائیل «به دقت در حال ارزیابی این مسئله است که چگونه به آخرین حمله موشکی ایران پاسخ دهد». وی اما حاضر نشد دربارهٔ نوع واکنش اسرائیل گمانه‌زنی کند.

رئیس سی‌آی‌ای اظهار داشت: «به نظرم همه ما کاملاً از عواقب اشکال مختلف حمله و تأثیر آن بر بازار جهانی انرژی و بازار جهانی مطلع هستیم.»

جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، هفته گذشته گفته بود که از حمله اسرائیل به تأسیسات هسته‌ای ایران حمایت نمی‌کند، اما مشخص نیست که آیا واشینگتن موفق شده که اسرائیل را به‌طور کامل از چنین گزینه‌ای منصرف کند یا نه. از سویی بازار نفت نیز به دلیل احتمال حمله اسرائیل به تأسیسات نفتی ایران در وضعیت پرخطر بوده است.

آقای برنز افزود که «تصمیم‌گیرنده نهایی» در ایران علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، است و سازمان سی‌آی‌ای «تغییر خاصی در لحن آنها تشخیص نداده است».

این مقام آمریکایی سپس گفت که همچنان تا حدی امید دارد که بین اسرائیل و گروه افراطی حماس توافقی به دست بیاید که به آزادی گروگان‌های اسرائیلی منجر شود. وی اما تأکید کرد که مذاکرات بسیار چالش‌انگیز است و به مانند صخره‌ای می‌ماند که آن را باید در سربالایی هل داد.

ویلیام برنز عنوان کرد: «ما دست‌کم چند بار به توافق نزدیک شدیم، اما بسیار دشوار بوده است.»

حماس از گروه‌هایی است که در فهرست تروریستی ایالات متحده و اروپا قرار دارد.

در بحبوحه ادامه انتظارات در منطقه و جهان در خصوص عملیات ضربتی اسرائیل علیه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به موج حملات موشکی هفته گذشته ایران علیه اسرائیل، نخست‌وزیر پیشین اسرائیل تأکید کرد که تأسیسات هسته‌ای حکومت ایران باید حتماً در میان اهداف اسرائیل باشد.

نفتالی بنت روز سه‌شنبه ۱۷ مهر در یک کلیپ که در حساب کاربری‌اش در شبکه ایکس منتشر کرد، گفت اکنون که اسرائیل در پیشبرد اهداف خود علیه حماس در غزه و عملیات علیه حزب‌الله در لبنان موفق بوده و بازوان «اختاپوس تروریستی» حکومت ایران کاملاً تضعیف شده‌اند، برای اولین بار این فرصت در اختیار اسرائیل قرار گرفته تا به جمهوری اسلامی «بدور از نگرانی از واکنشی وحشتناک و غیرقابل تحمل»، ضربه بزنیم.

آقای بنت گفت کشورش باید ضربه به تأسیسات هسته‌ای ایران را که «سایه‌ای تاریک بر آینده موجودیت اسرائیل انداخته» عملی کند و «باید آینده فرزندان و نوادگان خود را تضمین کند».

XS
SM
MD
LG