لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۸

۳۷ زن زندانی در اوین در پی اعتراض به حکم اعدام پخشان عزیزی «ممنوع‌الملاقات شدند»


ورودی زندان اوین در تهران
ورودی زندان اوین در تهران

حساب نرگس محمدی، فعال حقوق بشر زندانی، در شبکه‌ اجتماعی اینستاگرام از ممنوع‌الملاقات شدن ۳۷ زندانی سیاسی در اوین خبر داد که به صدر حکم اعدام برای پخشان عزیزی اعتراض کرده بودند.

در پستی که روز شنبه ۱۳ مرداد ماه در این حساب کاربری منتشر شده آمده است: « بر اساس ابلاغیه دفتر بند زنان زندان اوین، ۳۷ نفر از زندانیان به دلیل تحصن شبانه در حیاط زندان اوین در اعتراض به صدور حکم اعدام برای پخشان عزیزی ممنوع الملاقات شدند».

روز شنبه همچنین شماری از فعالان اجتماعی و دانشجویی در بیانیه‌ای با اعتراض به صدور این حکم اعدام نوشته‌اند: «حاکمیت با سرکوب گروه‌های مختلف از جمله زنان و اقوام سعی در فروکش کردن اعتراضات آن‌ها دارد اما نمی‌داند که این سرکوب‌ها باعث تعمیق بحران‌های موجود می‌شود».

آنها در بیانیه خود تاکید کرده‌اند که احکامی مانند اعدام می‌تواند موجب بازتولید خشونت در اذهان عمومی شود.

پخشان عزیزی، فعال مدنی کرد، از مرداد پارسال زندانی است اما اوایل مرداد ماه توسط شعبه‌ٔ ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست ایمان افشاری به اعدام محکوم شد.

این شعبه اتهام این مددکار اجتماعی را «بغی» از طریق «عضویت در گروه‌هایی که در برابر حکومت اسلامی قیام مسلحانه کرده‌اند»، اعلام کرده است.

پخشان عزیزی که دانش‌آموخته مددکاری اجتماعی است در یک سال گذشته در بازداشتگاه وزارت اطلاعات و سپس در بند ۲۰۹ زندان اوین محبوس بوده است.

او در نامه‌ای که چندی پیش در وبسایت هنگاو منتشر شد شرحی از شکنجه‌های خود در دوران بازجویی داد و گفته بود در این مدت «بارها توسط بازجویان به دار کشیده شده‌ام».

حدود دو هفته پیش از صدور حکم اعدام برای پخشان عزیزی به اتهام بغی، شریفه محمدی فعال کارگری محبوس در زندان لاکان رشت نیز به اتهام مشابه به اعدام محکوم شد.

صدور حکم اعدام برای این دو زندانی سیاسی زن با واکنش‌های گسترده مواجه شد.

شماری از زنان زندانی در اوین نیز از عصر چهارشنبه تا صبح پنجشنبه (شب سوم به چهارم مرداد) در هواخوری بند زنان تحصن کرده و شعارهایی از قبیل «نه به اعدام» سر دادند.

چند روز بعد گروهی از زنان زندانی سیاسی محبوس در زندان اوین اعلام کردند که در اعتراض به صدور حکم اعدام برای پخشان عزیزی، فعال مدنی کرد، در حیاط این زندان تحصن می‌کنند.

در متن مشترکی که در اینستاگرام برخی از این زندانیان، از جمله نرگس محمدی، گلرخ ایرایی و ناهید تقوی منتشر شد، تاکید شده بود که این زنان زندانی در اوین، از ساعت ۱۹ روز شنبه ششم مرداد ماه تا صبح روز بعد در حیاط زندان اوین تجمع می‌کنند و به داخل بند نمی‌روند.

پس از آن خبری درباره این تحصن یا برخورد احتمالی مسئولان زندان اوین با تحصن‌کنندگان منتشر نشد.

جمهوری اسلامی در سال‌های گذشته تعداد زیادی از فعالان مدنی و معترضان ایرانی را با اتهام «بغی» به معنای «شورش مسلحانه علیه نظام» به اعدام محکوم کرده است.

در قوانین جمهوری اسلامی اتهام «بَغی» به معنای «قیام مسلحانه علیه نظام» تعریف شده و مجازات آن معمولاً اعدام است.

XS
SM
MD
LG