لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۱ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۵

عدم اطمینان سازمان بهداشت جهانی درباره نقش پادتن‌ها در مصونیت برابر کرونا 


 مقر سازمان بهداشت جهانی در ژنو
مقر سازمان بهداشت جهانی در ژنو

سازمان جهانی بهداشت روز جمعه ۲۹ فروردین هشدار داد که این نهاد بین المللی مطمئن نیست وجود آنتی بادی یا پادتن‌ها در بدن باعث ایمنی کامل در برابر ویروس کرونا شده و از ابتلای دوباره به این بیماری جلوگیری خواهد کرد.

به گزارش رویترز، مایک رایان، مقام ارشد سازمان بهداشت جهانی در یک کنفرانس خبری تاکید کرد، حتی اگر این پادتن‌ها موثر باشند، شواهد کمی در اختیار است که نشان دهد بخش بزرگی از جمعیت قادر به تولید آنها باشند تا بتوان از «مصونیت جمعی» در بخش‌های بزرگ جامعه صحبت کرد.

این مقام سازمان بهداشت جهانی تصریح کرده است: بسیاری از اطلاعات اولیه که در حال حاضر به دست ما می‌رسد ، نشان می‌دهد که بدن درصد بسیار کمی از جمعیت قادر به تولید آنتی بادی هستند.

مایک رایان اضافه کرده است: این انتظار مطرح بود که بدن اکثریت افراد جامعه (پس از ابتلا به ویروس کرونا) قادر به تولید آنتی بادی خواهند بود، (اما) شواهد خلاف این را نشان می دهد، بنابراین ممکن است این مشکل دولت‌ها را حل نکند.

شبکه «سی ان بی سی» نیز می‌گوید، پیش از این مطرح شده بود که با تست آنتی بادی، یا سرولوژی، می‌توان تشخیص داد یک فرد در برابر ابتلا به ویروس کرونا مصونیت پیدا کرده و دیگر در معرض خطر ابتلای مجدد قرار ندارد.

طبق این گزارش، تست سرولوژی نشان می‌دهد که آیا فرد به ویروس کرونا مبتلا شده یا نه. همچنین بهبود فرد مبتلا را مشخص می کند.

ماریا ون کرخوف، از مسئولان سازمان جهانی بهداشت، هم روز جمعه گفته است، تست های سرولوژی میزان آنتی بادی‌ها را در بدن نشان می‌دهد و این الزاما به این معنی نیست که دیگر فرد دوباره به ویروس کرونا مبتلا نخواهد شد.

براساس آمار دانشگاه جان هاپکینز ۵۶۰ هزار نفر از دو میلیون و ۱۰۰ هزار مبتلا به ویروس کرونا در سراسر جهان بهبود یافته‌اند. با این حال متخصصان بیماری‌های واگیردار هشدار داده‌اند که احتمالا شمار مبتلایان به ویروس کرونا در سراسر جهان بیشتر از تعداد اعلام شده است.

به تازگی در آمریکا انجام تست سرولوژی آغاز شده است. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا هم خواستار استفاده از این تست‌ها همزمان با کاهش محدودیت‌ها شده است.

ماریا ون کرخوف تاکید کرده است که تست سرولوژی میزان پادتن ها (آنتی بادی ها) را در بدن اندازه گیری می‌کند.

وی تاکید کرده است: این پاسخی است که نشان می‌دهد بدن یک هفته یا دو هفته است به این ویروس مبتلا شده.

این مقام سازمان بهداشت جهانی که در یک کنفرانس خبری در ژنو صحبت می کرد، اظهار داشت: در حال حاضر ما هیچ مدرکی در دست نداریم بیانگر آن باشد که تست سرولوژی نشان دهد فرد مبتلا به ویروس کرونا مصونیت دارد و مجددا به این ویروس مبتلا نخواهد شد.

XS
SM
MD
LG