لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۷ تیر ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۰

شمار گروگان‌های اسرائیلی که ممکن است زنده باشند، «به کمتر از ۵۰ نفر رسیده است»


تجمع برای آزادی گروگان‌ها مقابل پارلمان اسرائیل
تجمع برای آزادی گروگان‌ها مقابل پارلمان اسرائیل

مصر و قطر که میانجی‌ مذاکرات غیرمستقیم میان اسرائیل و حماس هستند، و یک مقام آمریکایی، به روزنامه وال‌استریت جورنال گفتند شمار اسرائیلی‌های ربوده شده به غزه که ممکن است هنوز زنده باشند، به کمتر از ۵۰ نفر رسیده است.

این در حالی است که خانواده‌های ۱۱۶ گروگان اسرائیلی باقی‌مانده در دست حماس در روزهای جاری اقدامات اعتراضی خود را با هدف تشدید فشار بر دولت جهت معامله با گروه حماس گسترش داده‌اند.

گروه افراطی حماس از سوی آمریکا، اتحادیه اروپا و شمار دیگری از کشورهای جهان تروریستی محسوب می‌شود.

اعضای حماس در حمله غافلگیرانه خود به اسرائیل در ۱۵ مهر سال گذشته پس از فروپاشی جداره حائل مرزی، همزمان با کشتن حدود ۱۲۰۰ شهروند اسرائیلی، ۲۵۳ اسرائیلی را نیز از شهرک‌ها و روستاهای نزدیک به مرز غزه ربوده و به غزه بردند.

برخی از آن‌ها نوزاد و برخی نیز مردان و زنان بالای ۸۰ سال بودند.

شبکه کان اسرائیل این هفته اعلام کرد «امان»، سازمان اطلاعات ارتش، زمان کوتاهی پیش از حمله حماس، سندی تهیه کرده و بر اساس رزمایش‌های متعدد حماس، هشدار داده بود که این گروه حاکم بر نوار غزه برای حمله به اسرائیل و ربودن ۲۰۰ تا ۲۵۰ اسرائیلی برنامه‌ریزی کرده است.

با این حال، به گزارش شبکه کان، مقامات بالاتر نظامی و سیاسی اسرائیل گفته بودند که بعید خواهد بود حماس از جداره مرزی حائل که دارای فناوری پیشرفته است، عبور کند و بتواند به حمله به چنین ابعادی دست بزند و «در بدترین سناریو» ممکن است در سه نقطه، تعرضی انجام شود.

هفت هفته پس از شروع جنگ ارتش اسرائیل در غزه در پی حمله حماس به خاک اسرائیل، ۱۱۰ تن از گروگان‌های اسرائیل که عمدتاً زنان و کودکان بودند، همراه با چند کارگر خارجی که در مزارع اسرائیلی کار کرده و ربوده شده بودند، با میانجی‌گری قطر و مصر و کوشش آمریکا آزاد شدند.

اسرائیل در سه مورد در عملیات کوماندویی نیز در مجموع هفت گروگان خود را آزاد کرده است. آخرین مورد آن دو هفته پیش در بازار شهر نصیرات در مرکز غزه به رهایی چهار گروگان از خانه دو خانواده سرشناس فلسطینی منجر شد.

ارتش اسرائیل ارزیابی کرده بود که ۴۱ گروگان نیز کشته شده‌اند. اکثر آن‌ها در روز حمله حماس کشته شده ولی اعضای حماس دستور داشتند جسدها را نیز برای معاملات آتی با اسرائیل بربایند.

دولت اسرائیل در مذاکرات ناکام دوره اخیر برای معامله‌ای برای بازگرداندن گروگان‌ها، بر لزوم استرداد پیکرها نیز به عنوان بخشی از تعهد خود به شهروندانش که جسد آن‌ها در خاک اسرائیل دفن شود، تأکید دارد.

به نوشته وال‌استریت جورنال، اگر شمار گروگان‌های زنده باقی‌مانده ۵۰ نفر باشد، شمار اجساد اسرائیلی‌هایی که حماس آن‌ها را نیز به معامله گذاشته، دست‌کم ۶۶ مورد است.

چهار جسد هم مربوط به دو نظامی اسرائیلی به نام‌های هدار گلدین و اورون شائول است که در عملیات نظامی ۱۰ سال پیش در غزه کشته شدند و حماس جسد آن‌ها را ربود و همچنین دو شهروند اسرائیلی عادی به نام‌های آورا مانگیستو و هشام السید.

آورا مانگیستو یک شهروند اتیوپیایی‌تبار که از بیماری روانی رنج می‌برد، سال‌ها پیش اشتباهاً پیاده وارد غزه شد.

هشام السید نیز یک شهروند عرب اسرائیلی برای دیدار با افرادی «فریب» خورد و به غزه کشانده شد و به گروگان درآمد.

تکاوران اسرائیلی از آغاز جنگ کنونی تا کنون ۱۹ جسد را نیز در تونل‌های غزه یافته و به کشورشان برگرداندند.

مقامات رسمی اسرائیل و دولت آمریکا به گزارش وال‌استریت جورنال در مورد شمار گروگان‌هایی که ممکن است زنده مانده باشند، واکنش نشان ندادند.

حماس نیز در برابر این گزارش سکوت کرده است. وال‌استریت جورنال نوشت مقامات حماس به میانجی‌گرها گفته‌اند نمی‌دانند چه تعداد از اسرائیلی‌ها زنده هستند.

اسامه حمدان، مسئول حماس در لبنان، هفته گذشته به شبکه سی‌ان‌ان گفت «نه حماس و نه هیچ‌کس دیگر نمی‌داند چند تن از گروگان‌ها زنده هستند».

ارزیابی‌های اسرائیل حاکی است حماس شماری از گروگان‌ها به‌ویژه مردان جوان نظامی اسرائیلی را در تونل‌هایی که سران حماس در آن‌ها پنهان شده‌اند، به عنوان سپر بلای این رهبران حماس مخفی کرده- به ویژه که اسرائیل سابقه دارد برای آزاد کردن گیلعاد شالیط، یک سرباز که ۵ سال و نیم گروگان حماس بود، ۱۰۲۷ زندانی امنیتی فلسطینی را رها کرد.

شمار زیادی از سران کنونی و مخفی حماس مانند یحیی سنوار کسانی هستند که در آن معامله پاییز سال ۲۰۱۱ آزاد شدند.

بر اساس ارزیابی‌ها، حماس شمار دیگری از گروگان‌ها را نیز در خانه افراد مورد اعتماد خود مخفی کرده است.

هفته گذشته افشا شد نوعا آرگامانی، یک دختر ۲۵ ساله در خانه خانواده سرشناس فلسطینی النار و سه مرد گروگان به اسامی شلومی زیو، آلموگ مئیر جان و آندره کوزولوف در خانه یک پدر و پسر شناخته شده به نام‌های دکتر احمد الجمال و عبدالله الجمال در نصیرات نگاهداری می‌شدند.

یک زن گروگانِ پیشین این هفته به بی‌بی‌سی جهانی گفت او را در خانه خانواده‌ای در غزه مخفی کرده بودند که حماس به پدر آن خانواده پول می‌داد و زمانی که یک گروگان دیگر را هم به آن‌جا آورند، آن مرد فلسطینی «خوشحال» شد که پول بیشتری از حماس خواهد گرفت.

خانواده گروگان‌های اسرائیلی پنج‌شنبه ۳۱ خرداد نقاط بیشتری در شهرهای اسرائیل را برای اعتراض خود اعلام کرده و با تجمع مقابل خانه شخصی بنیامین نتانیاهو در شهر کیساریا از او خواستند با پذیرش مسئولیت ناکامی در مقابله با حمله حماس، از مقامش کناره‌گیری کند.

افکار عمومی اسرائیل بر لزوم تلاش برای آزادی گروگان‌های زنده و بازگرداندن اجساد اصرار دارد اما بخشی از مردم، شامل خانواده شماری از گروگان‌ها، می‌گویند دولت باید منافع کلی کشور را درنظر گرفته و از معاملات خطرناک با حماس که آینده اسرائیل را با تهدیدات بیشتر روبه‌رو کند، دوری جوید.

با استفاده از وال استریت جورنال، یدیعوت آحرونوت، شبکه‌های کان و ۱۴ تلویزیون اسرائیل؛ ف. ر/ ب.ب و پ.پ
XS
SM
MD
LG