لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۷

حوثی‌ها مدعی حمله به سه شناور، از جمله یک کشتی در مدیترانه شدند


شبه نظامیان حوثی مورد حمایت جمهوری اسلامی ادعا کردند به سه کشتی در دریای سرخ، مدیترانه و دریای عرب حمله کرده‌اند.

یحیی سریع، سخنگوی شبه‌نظامیان حوثی، جمعه چهارم خرداد ماه در یک سخنرانی تلویزیونی مدعی شد که نیروهای حوثی به سه کشتی «یانیس» در دریای سرخ، «اسکس» در دریای مدیترانه و «ام‌اس‌سی الکساندرا» در دریای عرب حمله کرده‌اند.

سخنگوی حوثی‌ها بدون اعلام زمان وقوع حملات همچنین مدعی شد که کشتی اسکس که «در حال نقض قانون ممنوعیت ورود کشتی‌ها به بنادر فلسطین بود، با شماری موشک در دریای مدیترانه هدف قرار گرفت».

با وجود این ادعای حوثی‌ها، مدیر کشتی اسکس که ادعا شده در دریای مدیترانه مورد حمله قرار گرفته وقوع چنین حادثه‌ای را رد کرده است.

حملات به این سه کشتی که حوثی‌‌ها ادعا می‌کنند، جدیدترین مورد در کارزار حملات حوثی‌ها علیه کشتیرانی منطقه‌ای است که به گفته این گروه، در حمایت از فلسطینیان در حال جنگ با اسرائیل در غزه انجام می‌شود.

فرماندهی مرکزی ایالات متحده روز جمعه چهارم خرداد اعلام کرد که حوثی‌ها روز سوم خرداد ماه، دو موشک بالیستیک ضدکشتی به دریای سرخ شلیک کرده‌اند، اما در پی این حملات هیچ گونه تلفات یا خسارتی گزارش نشده است.

داده‌های حمل‌ونقل دریایی، نشان می‌دهد که کشتی اسکس، نفتکش حامل گاز مایع (LPG) با پرچم لیبریا روز جمعه در سواحل بندر اسکندریه مصر در دریای مدیترانه لنگر انداخته بود.

این کشتی تحت مالکیت شرکت «زودیاک مریتایم» و مالک آن یک میلیاردر اسراییلی به نام ایال اُفر است.

سخنگوی این شرکت مستقر در لندن در این باره گفته‌ است: «کشتی به طور ایمن در آب‌های مصر لنگر انداخته است و هیچ نشانه‌ای از اتفاق غیرمعمولی وجود ندارد».

شرکت امنیت دریایی بریتانیایی، «آمبری»، در اشاره‌ای ظاهری به کشتی اسکس، در یادداشتی اعلام کرده است که «این کشتی بین اسکندریه و بندر سعید، که هر دو در مصر هستند، فعالیت تجاری داشته و در هفته های اخیر به هیچ بندر اسرائیلی نرفته است».

«آمبری» همچنین گفته که «این نفتکش طی یک هفته گذشته بیش از ۱۵ مایل دریایی از سواحل مصر فاصله نگرفته است و بر این اساس به نظر می‌رسد حوثی‌ها به کشتی شلیک نکرده‌اند».

مهمترین مرجع ثبت کشتی در سطح بین‌المللی، مارشال آیلند، هفته گذشته طی یک هشدار امنیتی اعلام کرد «با آنکه منابع امنیتی مختلف ارزیابی کرده‌اند که موشک‌ها و پهپادهای حوثی برد کافی برای رسیدن به شرق مدیترانه از یمن را دارند، اما آن‌ها همزمان ارزیابی کرده‌اند که نیروهای ائتلاف و نیروهای نظامی محلی از سامانه‌های دفاع هوایی کافی برای مقابله با این فعالیت احتمالی برخوردار هستند».

عبدالمالک الحوثی، رهبر حوثی‌های یمن، اوایل ماه میلادی جاری اعلام کرد که همه کشتی‌هایی که به سمت بنادر اسرائیلی حرکت می‌کنند، نه فقط کشتی‌هایی که در منطقه دریای سرخ حرکت می‌کنند، توسط این گروه مورد حمله قرار خواهند گرفت.

شبه‌نظامیان حوثی مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران از مهرماه و پس از حملات گروه افراطی حماس به اسرائیل که آغازگر جنگ بود، برای نشان دادن حمایت خود از فلسطینیان در این جنگ حملات مکرر پهپادی و موشکی به کشتی‌ها در مسیرهای حمل‌ونقل حیاتی دریای سرخ، تنگه باب‌المندب و خلیج عدن انجام داده‌اند.

حماس از سوی آمریکا و اروپا به عنوان یک گروه تروریستی شناخته می‌شود.

گسترش جنگ اسرائیل و حماس نگرانی‌ها از بی‌ثبات شدن خاورمیانه را بیشتر کرده و این موضوع موجب شده تا کشتی‌ها، مسیرهای حمل‌ونقل را به مسیرهای طولانی‌تر و گران‌تر به سمت جنوب آفریقا تغییر دهند.

XS
SM
MD
LG