لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۶

حوثی های يمن یک کشتی را در دریای سرخ توقیف کردند


(عکس از آرشیو)
(عکس از آرشیو)

ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی که در یمن علیه شبه نظامیان حوثی می‌جنگد روز دوشنبه ۲۷ آبان اعلام کرد که شورشیان حوثی مورد حمایت ایران شناوری را که تجهیزات حفاری یک شرکت کره جنوبی را بکسل کرده بود در آبهای دریای سرخ توقیف کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز سرهنگ ترکی المالکی، سخنگوی این ائتلاف در بیانیه‌ای که توسط رسانه های دولتی عربستان سعودی منتشر شد گفت این شناور غروب روز یکشنبه بوسیله حوثی های مسلح ضبط شده است. او تعداد خدمه های این کشتی را مشخص نکرد.

یک مقام ارشد حوثی ها به خبرگزاری رویترز گفت نیروهای این گروه یک «شناور مشکوک» را در دریای سرخ توقیف کرده و با خدمه آن به خوبی رفتار می شود.

محمد علی الحوثی افزود:«گارد ساحلی یمن درحال بررسی این موضوع است که آیا این شناورمتعلق به کشورهای مهاجم و یا متعلق به کره جنوبی است. در صورتی که متعلق به کره جنوبی باشد پس از تکمیل روند قانونی این شناور آزاد خواهد شد.»

سخنگوی ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی توقیف این شناور را یک «عملیات تروریستی» توصیف کرد که آزادی کشتیرانی در آب های بین المللی و تجارت جهانی را به خطر می اندازد.

ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی از مارس ۲۰۱۵ در حمایت از دولت یمن که جامعه بین المللی آنرا به رسمیت می شناسد وارد جنگ با حوثی ها شد. شورشیان حوثی از سال ۲۰۱۴ مناطق گسترده ای از خاک یمن از جمله صنعا، پایتخت را تصرف کرده و دولت مجبور شد به نواحی جنوبی کشور عقب نشینی کند.

در جریان نبردهای یک سال اخیر حوثی های یمن بخش وسیعی از مناطق ساحلی را از دست داده ولی هنوز حدیده، بزرگترین بندر تجاری یمن را در کنترل دارند که پایگاه نیروی دریایی این گروه است.

در گذشته نیز نیروهای حوثی در آبهای همجوار با سواحل یمن به کشتی ها حمله کرده اند. گذرگاه دریایی باب المندب در دهانه جنوبی دریای سرخ یکی از مسیرهای مهم تردد نفتکش ها در جهان است.

XS
SM
MD
LG