لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۰

انتقاد ظریف از کابینه پیشنهادی پزشکیان؛ «ادامه راهم در دانشگاه را رقم زد»


محمدجواد ظریف، معاون امور راهبردی رئیس‌جمهور و رئیس شورای راهبری برای انتخاب کابینه، از ترکیب وزیران پیشنهادی مسعود پزشکیان انتقاد کرده و گفته است قصد دارد به دانشگاه بازگردد.

فهرست وزرایی که آقای پزشکیان برای گرفتن رأی اعتماد به مجلس ارائه داده است، با واکنش‌های گسترده عموما منفی نزد اصلاح‌طلبان و حامیان رئیس‌جمهور در دوران مبارزات انتخاباتی مواجه شده است.

آقای ظریف در متنی که شامگاه یکشنبه ۲۱ مرداد در شبکه ایکس، توئیتر سابق، منتشر کرده است با اشاره به «کاستی‌ها» در فرایند انتخاب کابینه در شورای راهبری گفته است که این تجربه «در کنار مشکلات دیگر، برای بنده ادامه راه در دانشگاه را رقم زد.»

محمدجواد ظریف به عنوان رئیس شورای رهبری که بر فعالیت چندین کارگروه انتخاب وزرا نظارت داشت، قرار بود مسئولیت اصلی را در ارائه مشورت به مسعود پزشکیان برعهده داشته باشد.

رسانه‌ها و فعالان سیاسی موضع‌گیری اخیر او را به معنای کنار رفتنش از دولت مسعود پزشکیان دانسته‌اند که فهرست وزرای پیشنهادی آن صبح یکشنبه به مجلس ارائه شد. اما هنوز به شکل رسمی اعلام نشده است که او از سمت خود به عنوان معاون رئیس‌جمهور استعفا داده است.

محمدجواد ظریف اعلام کرده از نوزده وزیری که معرفی شده‌اند، تنها سه نفر «نامزد نخست» شورای راهبری بودند و «شش نفر نامزد دوم یا سوم و یک نفر نامزد پنجم کمیته‌ها و یا شورای راهبری بودند.»

این در حالی است که او قبلا وعده حضور زنان و افرادی از اقوام و اقلیت‌ها را داده بود و در فهرست وزرای پیشنهادی تنها یک زن حضور دارد و از اقلیت‌ها نیز نماینده‌ای در کار نیست.

وزیر امور خارجه پیشین ایران درباره این وعده نوشته است: «از نتیجه کار خود رضایت ندارم و از این‌که نتوانستم به شکل شایسته‌ای نظر کارشناسی کمیته‌ها و حضور بانوان، جوانان و اقوام را آن‌گونه که که وعده داده‌ بودم به نتیجه برسانم، شرمنده‌ام.»

او در عین حال افزوده که هنوز برخی معاونت‌های رئیس جمهور تعیین تکلیف نشده‌اند «که امید است این کاستی کمی جبران شود».

برخی فعالان سیاسی اشاره آقای ظریف به «مشکلات دیگر» درباره رسیدن به تصمیم برای بازگشت به دانشگاه را به قانونی مرتبط دانسته‌اند که بر اساس آن فرزندان مسئولان ارشد ایران نباید در خارج از ایران متولد شده یا تابعیت کشورهای خارجی را داشته باشند.

حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس‌جمهور در دولت حسن روحانی و از معاونان پیشین وزارت اطلاعات، دقایقی بعد از انتشار متن محمدجواد ظریف به همین قانون اشاره کرده و در شبکه ایکس نوشته است: «این قانون قابل اصلاح است اما آثار سرمایه‌سوز آن قابل جبران نیست.»

مینو خالقی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب نیز اعلام کرده محمدجواد ظریف برای گزینه پیشنهادی وزارت کشور «جمگید و توقیفی نیافت».

او در ادامه گفته است که آقای طریف امشب «اعلام عدم حضور در کابینه» کرده است تا مسئولیت حضور وزرایی که ارتباطی با کارگروه‌ها و شورای راهبری انتخاب وزرا ندارند، «بر دوشش نباشد».

در فهرست وزیران پیشنهادی مسعود پزشکیان، وزرای دادگستری و اطلاعات از دولت ابراهیم رئیسی ابقا شده‌اند و سابقه وزرای پیشنهادی کشور و آموزش و پرورش نیز با انتقاد مواجه شده است.

طی ساعت‌های منتهی به معرفی وزرای دولت چهاردهم، خبرهایی درباره اختلاف نظر میان محمدجواد ظریف و مسعود پزشکیان و احتمال کنار رفتن آقای ظریف منتشر شده بود.

او در متن خود در شبکه ایکس به این نکته نیز اشاره کرده و نوشته است که «برخی بنده را زودرنج دانسته‌اند. گمان می‌کنم در ۱۲ سال گذشته در برابر هجمه‌های بی‌سابقه، بیش از بسیاری از مدعیان، صبر و مقاومت نشان داده‌باشم، ولی نسبت به نگرش و نگرانی مردم حساسیت فراوان دارم».

پیش از معرفی وزرا، رئیس و سخنگوی جبهه اصلاحات از حضور برخی چهره‌ها در ترکیب کابینه ابراز نگرانی کرده بودند.

XS
SM
MD
LG