کیف خواستار ابراز پشیمانی مسکو از پیامدهای مرگبار قحطی ۹۵ سال پیش اوکراین شد

پترو پروشنکو رئیس جمهوری اوکراین از روسیه خواست تا قحطی معروف اوکراین را که در دوران زمامداری جوزف استالین سبب مرگ میلیون ها تن از ساکنان اوکراین شد به عنوان «نسل‌کشی» به رسمیت بشناسد، یا دست کم در قبال این رویداد ابراز پشیمانی کند.

پترو پروشنکو این درخواست را روز شنبه در مرکز کیف پایتخت اوکراین در روز یادبود قربانیان «هولدومور» بر زبان آورد. لغت «هولدومور» در فرهنگ سیاسی اوکراین برای قحطی نزدیک یک سده پیش و به معنای «سیاست کشتارجمعی عامدانه از راه تحمیل گرسنگی» به کار برده می شود. رئیس جمهوری اوکراین افزود زمان تصویب قانونی علیه انکار این رویداد فرا رسیده و به رسمیت نشناختن «هولدومور» به توصیف او، به اندازه انکار «هولوکاست» غیراخلاقی است.

اوکراینی ها هر سال در چهارمین شنبه ماه نوامبر مراسم یادبود قربانیان قحطی این کشور را برگزار می کنند.

«هولدومور» به دنبال اجرای سیاست اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی در اقدام به مصادره گندم و دیگر آذوغه های دهقانان اوکراینی و اجبار آنان به پیوستن به کشاورزی اشتراکی در سالهای ۱۹۳۲ و ۱۹۳۳ میلادی روی داد.

مورخان مصادره دانه و آذوقه کشاورزان اوکراین را علت اصلی گرسنگی و مرگ در آن دو سال دانسته اند. مسکو دهه هاست که هرگونه اقدام عامدانه و سازماندهی‌شده برای کشتار اوکراینی ها را انکار کرده و گفته است که کمبود برداشت و محصول کشاورزی علت نابودی بسیاری از ساکنان اوکراین و دیگر مناطق شوروی بوده است.

برآورد می شود که اعدامها، اخراج‌ها و گرسنگی در دوران زمامداری استالین سبب مرگ حدود ۹ میلیون تن شده است.