محمدعلی طاهری، موسس عرفان حلقه، «آزاد شد»

محمدعلی طاهری از اردیبهشت سال ۹۰ در بازداشت بود.

پس از انتشار اخباری ضد و نقیض از وضعیت محمدعلی طاهری، موسس مکتب عرفان حلقه، وکیل او در گفت‌وگو با رادیوفردا تایید کرد که او از زندان آزاد شده است.

آقای طاهری از اواخر اسفندماه ۹۷ از زندان به مرخصی رفته بود.

سپس روز سه‌شنبه خبری منتشر شد مبنی بر این که او دیگر به زندان بازنخواهد گشت، خبری که ساعتی بعد توسط خبرگزاری ایسنا رد شد.

ایسنا سه‌شنبه شب به نقل از یک منبع مطلع که به نام او اشاره نشده، خبر آزادی آقای طاهری را تکذیب کرد و نوشت که تنها مرخصی نوروزی او طبق بخشنامه رئیس قوه قضائیه تمدید شده است.

پس از آن بود که وکیل آقای طاهری در گفت‌وگو با رادیوفردا تایید کرد که مدت حبس او به پایان رسیده، اما هنوز رسما ابلاغ نشده است.

به گفته محمدزمان دریاباری، وکیل مدافع محمدعلی طاهری، حکم دادگاه تجدیدنظر طی روزهای آینده برای ابلاغ و اجرا به شعبه اول اجرای احکام [زندان] اوین ارسال می‌شود و پس از طی مراحل اداری، رسما ابلاغ خواهد شد.

به گفته آقای دریاباری، حکم آزادی محمدعلی طاهری، در پی گذراندن مدتی از محکومیت جدیدش و اعمال قانون تجمیع احکام روز ۲۷ فروردین‌ماه ۹۷ به او ابلاغ شده است.

آقای طاهری که اردیبهشت سال ۹۰ بازداشت شد، در دادگاه انقلاب تهران به‌ اتهام «توهین به مقدسات»، «مداخله غیرقانونی در امور پزشکی و درمان بیماران»، «ارتکاب فعل حرام و رابطه نامشروع»، «استفاده غیرمجاز از عناوین علمی (دکتر و مهندس)» و «ضالّه بودن کتب و آثار»، به پنج سال زندان، پرداخت ۹۰۰ میلیون تومان جزای نقدی و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد.

محمدعلی طاهری در پرونده‌ای دیگر به «افساد فی‌الارض» متهم و به اعدام محکوم شد، اما این حکم پس از مدتی در مرحله تجدیدنظر به اتهام «اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت ملی» به پنج سال زندان تغییر یافت.

وی در سال ۸۰ مؤسسه‌ای به نام «عرفان حلقه» تأسیس کرد و در آن به فعالیت‌هایی مربوط به «طب مکمل ایرانی، فرا درمانی و ساینتولوژی» مشغول شد.