تاکید دوباره خامنه‌ای بر لزوم افزایش جمعیت ایران

رهبر جمهوری اسلامی بار دیگر تاکید کرده است که جمعیت ایران باید افزایش یابد و فرزندآوری باید به «فرهنگ» تبدیل شود.

علی خامنه‌ای بارها بر لزوم افزایش جمعیت در ایران تاکید کرده، با این حال این خواسته او با واکنش‌های مختلفی روبه‌رو شده و شماری از تحلیل‌گران با اشاره به چالش‌های زیست‌محیطی، اقتصادی و اجتماعی، تردیدهایی را در این مورد مطرح کرده‌اند.

روز دوشنبه دفتر رهبر جمهوری اسلامی سخنرانی او از فروردین ماه را بازنشر کرده است که در جریان آن آقای خامنه‌ای گفته است: اگر عدد ملّت مسلمان -حالا در یک کشور اسلامی مثل کشور ایران یا در فضای اسلامی مثل امّت اسلامی- زیاد باشد، این زمینه و امکان برای رشد و تعالی در آنها وجود دارد؛ یعنی وقتی که عدّه زیاد است، افراد صالح در آن قهراً زیادترند.

رهبر جمهوری اسلامی در مورد چرایی سخنان خود و اینکه چرا افزایش جمعیت یک کشور اسلامی خود به خود به افزایش افراد صالح می‌انجامد، توضیح چندانی نداده است.

او در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به هند و چین می‌گوید جمعیت زیاد در این کشورها زمینه رشد آن‌ها را فراهم کرده است.

علی خامنه‌ای می‌گوید: در هند و چین خود این جمعیّت زیاد به عنوان یک ارزش اجتماعی، ارزش سیاسی، یک ارزش بین‌المللی برای آنها توانسته موفقیت‌هایی را به وجود بیاورد.

چین، دومین اقتصاد بزرگ جهان، سال‌هاست سیاست‌های سخت‌گیرانه‌ای برای جلوگیری از افزایش جمعیت اعمال می‌کند. هند نیز یکی دیگر از اقتصادهای بزرگ و پویای آسیا است.

ایران از سوی دیگر سال‌هاست با تحریم‌های مختلف اقتصادی و فشارهای بین‌المللی ناشی از سیاست‌های فعلی‌اش روبه‌رو است.

ایران در عین حال با چالش‌های زیست‌محیطی زیادی نیز روبه‌رو شده است.

در آذر ماه دو سال پیش رئیس سازمان محیط زیست گفته بود برنامه‌های توسعه کشور «تحمیلی» هستند و به گفته‌ او ظرفیت‌های آب و خاک کشور را در نظر نمی‌گیرند.

عیسی کلانتری افزوده بود «هی نگوییم ما کشور بزرگی هستیم! منابع ما محدود است... و در صورتی که قصد افزایش جمعیت را داریم این افزایش جمعیت باید منوط به واردات باشد».