نماینده مجلس: استفاده از سانتریفیوژهای نسل جدید، بخشی از گام سوم کاهش تعهدات برجامی

تصویر سانتریفیوژهای ایران در سایت نطنز در تلویزیون ایران

یک نماینده مجلس ایران می‌گوید، یکی از اقدامات جمهوری اسلامی در گام سوم «کاهش تعهدات برجام» استفاده از سانتریفیوژهای آی‌آر ۸ و آی‌ار ۶ خواهد بود.

محمدابراهیم رضایی، رئیس کمیته هسته‌ای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، روز شنبه، ۲۶ مرداد، گفت: «ما در حال حاضر، از سانتریفیوژهای قدیمی و در سطح آی.ار۱ استفاده می‌کنیم، در حالی که سانتریفیوژهای آی‌آر ۸ و آی‌ار ۶ آماده بهره‌برداری هستند و ظرفیت آنان از ۲۶ تا ۴۸ برابر سانتریفیوژهای فعلی است.»

وی اضافه کرد: «ایران صرفا به دلیل تعهد به برجام برخی از سانتریفیوژها را جمع‌آوری کرد اما همه این موارد قابل بازگشت است و این مسئله را گام به گام عملیاتی می‌کنیم.»

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دهم خرداد در گزارش فصلی خود از نصب تا ۳۳ سانتریفیوژ آی‌آر ۶ خبر داده و اعلام کرده بود ایران تنها ده دستگاه از این ماشین‌ها را با هگزافلوراید اورانیوم خوراک‌دهی کرده است.

دیپلمات‌های اروپایی به رویترز گفته‌اند، این که ایران در حال حاضر می‌تواند چند دستگاه از این ماشین‌های پیشرفته را مورد آزمایش قرار دهد، از نقاط «خاکستری»و قابل بحث است.

در همین حال جکی ولکات، سفیر آمریکا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز سه‌شنبه ۲۱ خرداد در بیانیه‌ای‌ ایران را متهم کرد که با به کار گرفتن سانتریفیوژهای پیشرفته، توافق هسته‌ای موسوم به برجام را نقض کرده است.

حسن روحانی، رئیس‌ جمهوری اسلامی ایران، روز ۱۸ اردیبهشت امسال اعلام کرد که تهران تعهدات خود ذیل برجام را کاهش می‌دهد و ۶۰ روز به کشورهای اروپایی مهلت داد تا به تعهدات‌شان در زمینه امکان فروش نفت ایران و مبادلات بانکی عمل کنند.

آقای روحانی روز ۲۳ مرداد گفت: «اگر در پایان ۶۰ روز دوم به نتیجه نرسیدیم، حتماً مرحله سوم را آغاز خواهیم کرد و بعد از آن باز هم ۶۰ روز فرصت خواهیم داد تا به راه‌ حل منطقی، درست و متوازن برسیم و به تعهد در برابر تعهد پایبند هستیم.»

ایران در گام اول اعلام کرد که دیگر به محدودیت ذخیره اورانیوم غنی‌سازی که ۳۰۰ کیلوگرم است پایبند نخواهد بود. در گام دوم که ۱۷ تیرماه اجرایی شد، تهران گفت که غنی‌سازی را از سطح ۳.۶۷ درصد به ۴.۵ درصد افزایش داده است.