رئيسی: اعتراض‌های عراق مثل فتنه مشهد است

ابراهیم رئيسی آمریکا و عربستان را پشت پرده اعتراض‌های عراق دانسته است.

رئيس قوه قضاییه ایران اعتراضات اخیر عراق را «فتنه آمریکایی-سعودی» خوانده است.

ابراهیم رئیسی که دوشنبه ۱۵ مهرماه در جلسه شورای عالی قضایی سخن می‌گفت، گفته است این اعتراض‌ها با هدف «تحت االشعاع قرار دادن اربعین» شکل داده شده است.

او همچنین این اعتراض‌ها را به ماجراهای سال گذشته در مشهد مقایسه کرده و گفته است: «خواستند فتنه‌ای در مشهد با محوریت دعوای ایرانی - عراقی راه بیندازند که هدفشان محقق نشد».

منظور آقای رئيسی از «فتنه مشهد»، انتشار گزارش‌هایی درباره سفر گروهی از زائران عراقی به مشهد و خوزستان با هدف دریافت خدمات جنسی و «سوء استفاده از زنان ایرانی» است که شهریور سال گذشته جنجال‌برانگیز شد.

مقام‌های دولت ایران این گزارش‌ها را تکذیب کردند و رسانه‌هایی که این گزارش‌ها را منتشر کرده بودند، تهدید به برخورد قضایی کردند.

اعتراضات چندروزه در عراق به‌ویژه علیه بیکاری ۲۵درصدی، فساد دولتی و ضعف خدمات عمومی، خصوصاً قطعی مکرر برق، اتفاق افتاده است. سرکوب این اعتراضات تاکنون بیش از ۱۰۰ کشته و شمار زیادی زخمی برجای گذاشته است.

علاوه بر موضع‌گیری ابراهیم رئيسی، دفتر حفظ و نشر آثار رهبر جمهوری اسلامی در پیامی توئیتری به نقل از آیت‌الله خامنه‌ای نوشت که اعتراضات روزهای اخیر در عراق کار «دشمنان» است.

یحیی رحیم صفوی، مشاور عالی رهبر جمهوری اسلامی، نیز مدعی شده است که هدف از اعتراضات عراق «تأثیرگذاری بر مراسم اربعین» است.

مقامات ایران خود از مراسم اربعین در چند سال گذشته به عنوان «مانور قدرت» جمهوری اسلامی نام برده، و پیش‌بینی کرده‌اند که در مراسم امسال سه میلیون ایرانی شرکت کنند.

این مراسم در سال‌های اخیر برای جمهوری اسلامی اهمیتی فراوان یافته و برنامه‌ریزی گسترده و صرف مبالغ بسیار برای آن از مدت‌ها پیش آغاز شده است.