واکنش روحانی به احتمال حمله ترکیه به سوریه: توافقات پشت پرده به نفع منطقه نیست

رئیس جمهور ایران در واکنش به احتمال آغاز عملیات ارتش ترکیه در شمال شرق سوریه اعلام کرد که «نگرانی» ترکیه نسبت به مرزهای جنوبی‌اش باید برطرف شود، اما «توافقات پشت پرده» در این باره به «نفع منطقه نیست».

به گزارش خبرگزاری ایرنا، حسن روحانی روز چهارشنبه، ۱۷ مهر، در جلسه هیئت دولت گفت: «دولت ترکیه نسبت به مرزهای جنوبی خود نگرانی‌هایی دارد و حق آنهاست که این نگرانی‌شان برطرف شود.»

وی تاکید کرد که «باید راه و شیوه درست در این مسیر انتخاب شود.»

آقای روحانی با اشاره به سخنان پیشین خود گفت که باید نیروهای آمریکا «از این منطقه خارج شوند و کردها نیز در کنار ارتش سوریه قرار بگیرند».

تحولات تازه در مرز سوریه و احتمال حمله ترکیه به مناطق کردنشین این کشور پس از آن سرعت گرفت که دونالد ترامپ، رئیس‌ جمهوری آمریکا، از خروج نیروهای ایالات متحده از این مناطق خبر داد.

در همین حال آقای روحانی با تاکید بر این که توافقات «پشت پرده» در این باره «به نفع منطقه نخواهد بود» از دولت ترکیه خواست که در تصمیم خود تجدیدنظر کند.

وی توضیح بیشتری درباره به گفته او «توافقات پشت پرده» در این باره نداده است.

کردهای سوریه پس از اشغال بخش وسیعی از خاک این کشور توسط داعش، با حمایت آمریکا وارد جنگ با این گروه تروریستی شدند. به دنبال پاکسازی بخش‌هایی از شمال و شمال شرق خاک سوریه توسط کردها، یک نظام خودمختار محلی برای اداره این منطقه مستقر شد.