رضا پهلوی: ده‌ها هزار ایرانی شب چله را در سوگ عزیزان‌شان می‌گذرانند

شاهزاده رضا پهلوی در آستانه فرا رسیدن شب چله، با شهروندانی که بستگان خود را در جریان اعتراضات از دست داده‌اند، زخمی‌شدگان و کسانی که بازداشت شده‌اند ابراز هم‌دردی کرده و خواستار تلاش برای آزادی زندانیان و «پایان ظلم ضحاک» شده‌است.

رضا پهلوی در پیامی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، می‌گوید «امشب ده‌ها هزار ایرانی در چهارگوشه ایران هستند که چند روز پس از این شب چله‌ باید در مراسم چهلم عزیزان‌شان، زیباترین و دلیرترین جان‌باختگان راه میهن، درخشان‌ترین فرزندان مهر و رشیدترین دشمنان اهریمن، شرکت کنند».

او افزوده «بر ماست که به هر شکل که می‌توانیم هم‌میهنان داغدارمان را در مراسم سوگواری‌ و یادبود عزیزان‌شان هم‌راهی کنیم».

شاهزاده رضا پهلوی، از چهره‌های مخالف جمهوری اسلامی، طی هفته‌های گذشته و در پی شدت گرفتن اعتراضات آبان‌ماه، حکومت ایران را متهم به «جنایت علیه بشریت» کرد و از سازمان ملل متحد خواست از «تمام امکانات» برای «پایان دادن به قتل عام» در ایران بهره بگیرد.

آقای پهلوی در پیام خود به مناسبت فرارسیدن یلدا نیز می‌گوید «چهار دهه گذشته تاریکی و تباهی بر میهن ما پنجه افکنده» ولی افزوده از منظر او «با همبستگی و یاری یکدیگر می‌توانیم چله امسال را به سرآغاز پایان این چهار دهه تاریک بدل کنیم».

در دیگر سو، آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، گفته است اعتراض‌های آبان‌ماه با تشویق خانواده پهلوی و سازمان مجاهدین خلق صورت گرفته است.

در روزهای گذشته گزارش‌هایی نیز از بازداشت شماری شهروندان ایرانی به اتهام «سلطنت‌طلبی» منتشر شده‌است.

شهبانو فرح پهلوی، در واکنش به اظهارات آقای خامنه‌ای به رادیو فردا گفته او «باید فکر کند اعتراض‌های مردم در وهله اول برای چه بوده است».

مقام‌های جمهوری اسلامی تا کنون از انتشار آماری رسمی از شمار جان‌باختگان اعتراضات آبان‌ماه سرباز زده‌اند. با این حال خشونت‌ها با واکنش‌هایی از سوی ایالات متحده تا اتحادیه اروپا و سازمان ملل روبه‌رو شده‌است.

«سازمان حقوق بشر ایران»، مستقر در نروژ، در برآوردی از اعتراضات آبان‌ماه می‌گوید دست‌کم ۳۲۴ نفر کشته شده‌اند که حداقل ۱۴ تن از آنان کودکان زیر ۱۸ سال بودند. سازمان عفو بین‌الملل تاکنون چهار برآورد از شمار جان‌باختگان اعتراضات ارائه کرده و در تازه‌ترین گزارش خود گفته دست‌کم ۳۰۴ نفر کشته شده‌اند.