وزارت بهداشت: تلفات آنفلوآنزا به ۱۰۶ نفر رسید

رئیس اداره مراقبت از بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می‌گوید از اول مهر ماه تاکنون تلفات آنفلوآنزا به ۱۰۶ نفر رسیده است.

حسین عرفانیان یکشنبه به ایرنا گفت طی هفته گذشته هفت نفر بر اثر این بیماری جان خود را از دست دادند: دو نفر از موارد فوتی در استان تهران و دو نفر در آذربایجان غربی بودند و هر یک از استان‌های آذربایجان شرقی، لرستان و مازندران یک نفر مرگ ناشی از ابتلا به آنفلوانزا داشتند.

وی در ادامه گفت همه موارد فوت ناشی از آنفلوآنزا افرادی بودند که بیماری زمینه‌ای داشتند و اگر هم در بین آنان فردی بیماری زمینه‌ای نداشته، علت مرگ تأخیر در مراجعه به پزشک، خوددرمانی و استفاده از داروی کورتن بوده است.

اشاره آقای عرفانیان به خوددرمانی در حالی است که کوروش فرزین، معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت، اخیراً اعلام کرد «در پی گرانی‌ها» آمار مراجعان به نظام خدمات درمانی کشور، نسبت به سال گذشته نزدیک به ۳۰ درصد کاهش یافته است و مردم به خوددرمانی روی آورده‌اند.

آقای عرفانیان می‌گوید همه‌گیری آنفلوآنزا در حال فروکش کردن است.

کارشناسان مسائل بهداشتی توصیه می‌کنند که بهترین راه برای جلوگیری از انتقال ویروس آنفلوآنزا، «خودداری از دست دادن، شستن مرتب دست‌ها، نگه داشتن دهان و بینی با دستمال در موقع عطسه و انداختن دستمال آلوده داخل سطل زباله» است.

بیماران قلبی، دیابتی، تنفسی، سالمندان، کودکان، زنان باردار، دیالیزی و بیمارانی که دارای نقص سیستم ایمنی هستند، با خطرات بیشتری در صورت ابتلا به این بیماری روبه‌رو هستند.