قیمت نفت دوباره ۱۰ درصد سقوط کرد، برنت در کانال ۳۰ دلار

قیمت نفت در بازارهای جهانی در پی شیوع بیشتر ویروس کرونا، دوباره روز دوشنبه ۹٫۶۶ درصد سقوط کرد.

در لحظه تنظیم این گزارش، بعد از ظهر دوشنبه، نفت برنت به ۳۰ دلار و ۵۸ سنت و نفت شاخص آمریکا نیز به ۲۹ دلار و ۵۷ سنت سقوط کرد.

قیمت نفت برنت در ابتدای سال حدود ۷۰ دلار بود، اما شیوع ویروس کرونا، همچنین شکست اوپک و کشورهای هم‌پیمان به رهبری روسیه برای کاهش دوباره تولید نفت باعث شد که قیمت‌های جهانی نفت به سرعت فروکش کند.

اخیراً الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه، با اظهار آمادگی برای مذاکره دوباره با اوپک اعلام کرد که احتمالاً افزایش دوباره قیمت نفت ماه‌ها طول بکشد.

قیمت نفت ایران معمولاً چند دلاری ارزان‌تر از نفت برنت است، بنابر این انتظار می‌رود قیمت نفت جمهوری اسلامی هم‌اکنون حداکثر ۲۹ دلار باشد، در حالی که در بودجه سال جاری و آینده قیمت نفت از ۵۰ دلار محاسبه شده‌است.

ایران همچنین در بودجه سال جاری صادرات روزانه ۱٫۵ میلیون و در بودجه سال آینده صادرات روزانه ۱ میلیون بشکه نفت را در نظر گرفته، اما بر اساس آمارهای شرکت ردیابی نفتکش‌ها، کپلر، متوسط صادرات نفت ایران در دو ماه گذشته حدود ۲۵۰ هزار بشکه بوده است.

بر اساس ارزیابی صندوق بین‌المللی پول، اگر ایران حتی دو برابر این میزان نفت هم بتواند بفروشد، برای جلوگیری از کسری بودجه نیاز دارد که قیمت نفت حدود ۱۹۵ دلار باشد.