اوکراین رسما خواستار توضیح درباره اظهارات نماینده مجلس مربوط به سرنگونی هواپیما شد

تصویری از لاشه هواپیمای اوکراینی که با شلیک موشک توسط سپاه سرنگون شد

معاون نخست وزیر اوکراین از حکومت ایران خواست تا درباره اظهارات یک نماینده مجلس پیرامون سرنگونی هواپیمای اوکراینی به سرعت توضیح دهد.

وادیم پریستایکو در توییتی که روز دوشنبه ۱۸ فروردین منتشر کرد نوشته است اظهارات این نماینده مجلس «تاسف‌آور» و «بی‌احترامی محض» به قربانیان سرنگونی هواپیما است.

حسین نوروزی، نماینده مجلس روز ۱۷ فروردین در گفت‌وگو با روزنامه همدلی مدعی شد که هواپیمای اوکراینی قبل از پرواز در ایران در اسرائیل بوده و احتمالا دستکاری شده و در هنگام پرواز هم «به نظر می‌سد» در کنترل دولت آمریکا بوده و سپاه در شلیک به آن «وظیفه خود را به خوبی انجام داد».

این اظهارات واکنش فوری سازمان قضایی نیروهای مسلح ایران را به دنبال داشت که در وب‌سایت رسمی خود آن را تکذیب کرد و گفت که در رابطه با این پرونده تاکنون «چند نفر بازداشت شده‌اند» و برای آنها «پرونده قضایی تشکیل شده است».

آقای نوروزی در مصاحبه خود گفته بود که این پرونده هیچ بازداشتی در پی نداشته است.

شکرالله بهرامی، رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح ایران، روز دوشنبه ۱۸ فروردین اظهارات آقای نوروزی را «برخلاف حقیقت» و «موجب تشویش اذهان عمومی» دانست.

با وجود این، او اشاره‌ای به بازداشت چند نفر نکرد و گفت هم‌اکنون یک نفر به خاطر این پرونده در بازداشت به‌ سر می‌برد و چند نفر نیز به عنوان متهم احضار شده‌اند.

پرواز شماره ۷۵۲ هواپیمایی بین‌المللی اوکراین صبح روز ۱۸ دی ۱۳۹۸ با شلیک پدافند هوایی سپاه پاسداران سرنگون شد و ۱۷۶ مسافر آن کشته شدند.

مقامات جمهوری اسلامی اما در ابتدا شلیک به این هواپیما را انکار کردند و «نقص فنی» را علت سقوط هواپیما خواندند و در مرحله بعدی گفتند علت شلیک موشک «خطای انسانی» بوده است.