طالبان: جمهوری اسلامی اصول همسایگی را رعایت کند

رسانه‌های افغانستان به نقل از مراکز درمانی هرات انتقال دست‌کم ۵ جسد غرق‌شده را تأیید کرده‌اند

گروه طالبان با صدور اطلاعیه‌ای از جمهوری اسلامی ایران خواسته است که با مهاجران افغانستانی «بر اساس ترحم، اخوت اسلامی و اصول همسایگی» برخورد کند.

این اطلاعیه روز یک‌شنبه ۱۴ فروردین در واکنش به اخبار مبنی بر غرق کردن مسافران افغان توسط ماموران مرزبانی ایران منتشر شده است.

برخی رسانه‌های افغانستان و همچنین شماری از کاربران در شبکه‌های اجتماعی روز شنبه ۱۳ اردیبهشت گزارش دادند حدود ۵۰ نفر از شهروندان افغان که از منطقه دهانه ذوالفقار به طور غیرقانونی وارد ایران شده بودند، از سوی مرزبانان دستگیر «و پس از ضرب و جرح، به رودخانه هریرود انداخته شدند».

رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی افغانستان تعداد نجات‌یافتگان را متفاوت ذکر کرده و گفته‌اند بین ۵ تا ۲۳ از آنان غرق شده یا سرنوشت‌شان نامعلوم است.

در اطلاعیه گروه طالبان آمده که ۲۳ نفر از این افراد «شهید شده» و اقدام مرزبانان ایرانی «قساوت» توصیف شده است.

طالبان ضمن ابراز «ابراز نگرانی جدی» از حکومت ایران خواسته است که «عاملان» این ماجرا را مجازات کند.

سرکنسولگری ایران در هرات این گزارش‌ها را به شدت رد کرده و گفته است منابع مختلف، «از جمله مسئولین هنگ مرزی تایباد» این موضوع را تکذیب کرده و گفته‌اند «هیچ‌گونه دستگیری اتباع افغانستانی در منطقه یادشده صورت نپذیرفته است».

محمد حنیف اتمر، سرپرست وزارت خارجه افغانستان از معاون سیاسی خود خواسته است با تشکیل یک هیأت، «تحقیقات همه‌جانبه» در این باره را آغاز کند.