ژاپن در آستانه تائید «رمدسیویر» برای مقابله با کووید-۱۹ است

پس از آن‌که سازمان مواد غذایی و دارویی آمریکا مجوز استفاده اضطراری از داروی رمدسیویر را برای بیماران کووید ۱۹ صادر کرد، وزارت بهداشت ژاپن نیز اعلام کرده در روزهای پیش‌رو ممکن است دست به اقدام مشابهی بزند.

وزیر بهداشت ژاپن ۱۵ اردیبهشت ماه به خبرنگاران گفت او احتمالا «طی یک هفته پیش‌رو» اجازه استفاده از رمدسیویر، محصول شرکت گیلیاد را صادر خواهد کرد.

در صورت تائید نهایی، رمدسیویر نخستین دارویی خواهد بود که مشخصا برای درمان کووید-۱۹ در ژاپن مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

بیشتر در این باره:  ترامپ: سازمان مواد غذایی و دارویی آمریکا مجوز استفاده از رمدسیویر را صادر کرد

دولت ژاپن پیشتر دستور داده بود که روند تائید داروهای کووید-۱۹ که در ایالات متحده، بریتانیا، کانادا، آلمان یا فرانسه تائید شده‌اند، تسریع شود.

ژاپن هم‌اکنون در حال آزمایش‌های بالینی گسترده روی داروی داخلی «آویگان» هم هست. نخست‌وزیر شینزو آبه، روز دوشنبه گفته بود، آویگان شاید تا اواخر ماه مه به تائید دولت برای استفاده در روند درمان بیماران کووید-۱۹ برسد.

سازمان مواد غذایی و دارویی آمریکا تاکید کرده مجوز رمدسیویر با وجود کمبود اطلاعات صادر شده ولی این نهاد امیدوار است به مهار و کنترل بیماری کمک کند.

روز دوشنبه موضوع داروی رمدسیویر در کنفرانس خبری با اعضای ارشد سازمان جهانی بهداشت نیز مطرح شد.

دکتر مایک رایان، مدیر امور اضطراری این نهاد گفته «ما از داده‌های اخیر در پی کارآزمایی بالینی دارو استقبال می‌کنیم و نشانه‌ای از امید» در روند مقابله با بیماری‌ست.

این سازمان در عین حال در مورد استفاده از داروهای سنتی، ضمن تاکید بر ارزش‌های بالینی، اجتماعی و فرهنگی آن‌ها، تاکید کرده برای تائید و استفاده باید همان مسیر کارآزمایی را طی کنند که هر داروی دیگری طی می‌کند.