احتمال بیکاری ۸۰ درصد تولیدکنندگان پوشاک در مشهد در پی شیوع کرونا

یک مقام مسئول در اتحادیه تولیدکنندگان پوشاک در شهر مشهد از احتمال بیکار شدن ۸۰ درصد کارگران کارگاه‌های تولیدی پوشاک در این شهر به‌ دلیل شیوع ویروس کرونا خبر داد.

علی‌اکبر طاهری، رئیس اتحادیه خیاطان مردانه و تولیدکنندگان پوشاک مشهد، روز چهارشنبه، ۱۷ اردیبهشت این موضوع را در گفت‌و‌گو با خبرگزاری تسنیم بیان کرد.

به گفته وی، تولیدکنندگان پوشاک در این شهر «ده درصد فروش هم نداشته‌اند. امسال که اصلا فروشی نبوده و اجاره و... هم مانده است. به جرات می‌توانم بگویم ۸۰ درصد کارگران این واحدها بیکار خواهند شد.»

آن‌ طور که آقای طاهری اعلام کرده، در مشهد حدود ۸۰۰ واحد تولیدی پوشاک وجود دارد و با احتساب خیاطان، مجموعا دو هزار واحد در این حوزه مشغول به کار هستند.

بر اساس این گزارش، حبیب طهماسبی‌نیک، رئیس اتحادیه خیاطان ایران نیز گفته کرونا در اسفندماه گذشته که «اوج کار ما بود، ضربه مهلکی به صنف ما زد. انبارهای کارگاه‌های ما تا سقف مملو از دپو تولیدات ماه‌های آخر سال است که برای شب عید تولید شده بود.»

به گفته آقای طهماسبی‌نیک، این در حالی است که تولیدکنندگان پوشاک «برای خرید پارچه و دیگر متعلقات دوخت و دوز چک کشیده‌اند. تمام سه ماه آخر سال را مزد کارگر داده‌اند و حالا نوبت وصول چک‌ها می‌رسد و خبری از فروش نیست».

وی نیز نسبت به احتمال افزایش تعداد کارگران صنعت پوشاک ایران در شش ماه آینده ابراز نگرانی کرده و گفت: «با ادامه این وضعیت حداقل نیمی از کارگران بیکار خواهند شد.»

لغو جشن‌ها از جمله عروسی‌ها، بسته‌ شدن مرزها و از بین رفتن امکان صادرات، مشکلات اقتصادی مردم به‌ دلیل تعطیلی دیگر کسب و کارها از جمله عوامل موثر بر کاهش درآمد تولیدکنندگان پوشاک در ایران عنوان شده است.