بازداشت ۱۴ نفر در ماهشهر به اتهام «وابستگی به گروه‌های تکفیری و جدایی‌طلب»

حیدر عباس‌زاده، فرمانده نیروی انتظامی خوزستان

فرمانده نیروی انتظامی خوزستان از بازداشت ۱۴ نفر در ماهشهر خبر داد و گفت که «این افراد در سطح شهرستان ماهشهر اقدام به تیراندازی به مقرهای انتظامی، بسیج، نصب پرچم جعلی الاحوازیون بر روی در و دیوار شهر، پرچم‌گردانی و ارسال کلیپ‌های آن به خارج از کشور می‌کردند».

به گزارش خبرگزاری مهر، حیدر عباس‌زاده که روز چهارشنبه، ۷ خرداد، سخن می‌گفت اضافه کرد که این متهمان «به بزه‌های ارتکابی اعتراف کرده‌اند و تاکنون ۹ نفر با قرار مناسب روانه زندان شده‌اند و پرونده‌های مابقی در مرحله تحقیقات است.»

او این افراد را «وابسته به گروه‌های تکفیری و تجزیه‌طلب» معرفی کرده و گفت که «در بازرسی از محل اختفای متهمان، پنج دستگاه موتورسیکلت و ۱۲ دستگاه تلفن همراه کشف شد.»

«تکفیری» اصطلاحی کلی است که مسئولان جمهوری اسلامی پس از بازداشت بسیاری از افراد، بدون ارائه توضیحاتی دقیق، از آن استفاده می‌کنند. با این حال در ادبیات جمهوری اسلامی به نظر می‌رسد که این اصطلاح بیشتر به سنی‌مذهب‌ها اشاره دارد.

سال گذشته،‌ در یکی از موارد، مسئولان اطلاعاتی استان‌های آذربایجان شرقی و کردستان از شناسایی «۲۰ تیم وابسته به گروهک‌های تکفیری و به‌ویژه داعش» در مناطق مختلف غرب کشور سخن گفته بودند.

اصطلاح «الاحوازیون» که در اظهارات فرمانده نیروی انتظامی خوزستان به آن اشاره شده ارجاعی است به گروه‌های فعال سیاسی ایرانیان عرب یا فعال در زمینه جدایی‌طلبی مناطق جنوب غرب ایران که چندین دسته و شاخه دارند و در نام خود و در متون‌شان از «ناحیه‌ای» به نام «الاحواز/اهواز» یاد می‌کنند. به باور این گروه منطقه «الاحواز» باید بخش اعظمی از جنوب و جنوب غرب ایران را دربر بگیرد.

بیشتر در این باره: ایران، هلند، دانمارک و جدایی‌طلبان عرب