ارسال جعبه‌های سیاه هواپیمای اوکراینی؛ فرانسه: درخواستی از ایران نرسیده است

یک مقام جمهوری اسلامی می‌گوید ایران درخواست بازخوانی جعبه‌های سیاه هواپیمای اوکراینی سرنگون‌شده را به آژانس تحقیقات سوانح هوایی فرانسه داده است؛ با این حال این آژانس می‌گوید چنین درخواستی را دریافت نکرده است.

فرهاد پرورش، نماینده جمهوری اسلامی در سازمان بین‌المللی هوانوردی (ایکائو)، روز جمعه به رویترز گفت: سازمان هواپیمایی کشوری ایران این درخواست را اخیرا به اداره تحقیقات سوانح هوایی فرانسه (BEA) ارائه کرده است.

با این حال این آژانس فرانسوی به رویترز گفته است به طور رسمی هیچ درخواستی دریافت نکرده و بحث‌ها با ایران و سایر کشورهای دخیل همچنان پابرجاست.

خبرگزاری رویترز یک روز پیشتر به نقل از برخی منابع گزارش کرده بود که جمهوری اسلامی به سازمان ایکائو گفته است اگر کانادا و اوکراین موافق باشند، جعبه‌های سیاه را به آژانس فرانسوی خواهد فرستاد.

این گزارش بلافاصله با واکنش یک مقام کانادایی روبه‌رو شد.

مارک گارنو، سخنگوی وزیر ترابری کانادا، گفته بود ایران از ماه مارس چنین قولی را داده بود «اما ما می‌خواهیم اقدامی عملی ببینیم».

هواپیمای مسافربری اوکراینی ۱۸ دی ۹۸ لحظاتی پس از برخاستن از فرودگاه تهران هدف موشک‌های سپاه پاسداران قرار گرفت و سرنگون شد و تمامی ۱۷۶ سرنشین آن کشته شدند.

مقام‌های جمهوری اسلامی پس از چند روز پنهان‌کاری و تکذیب گزارش‌ها، نهایتا اعلام کردند که «خطای انسانی» باعث این فاجعه شده است.