همتی: عراق بدهی‌هایش به ایران را با «غذا و دارو» تسویه خواهد کرد

عبدالناصر همتی، رئیس بانک مرکزی ایران

عبدالناصر همتی، رئیس بانک مرکزی ایران، بعد از سفری هشت ساعته به عراق اعلام کرد که توافق شده است بغداد بدهی‌های گازی و برقی خود به ایران را با صادرات غذا و دارو تسویه کند.

خبرگزاری مهر نیز گزارش داده که مصطفی کاظمی، نخست‌وزیر عراق، در دیدار با همتی گفته است: «درخصوص حل مشکلات انتقال پول به شیوه تأمین مواد غذایی و کالاهای اساسی با شما توافق کامل داریم و همکاری لازم را به عمل می‌آوریم».

عراق به خاطر تحریم‌ها نمی‌تواند پول گاز و برق وارداتی از ایران را به تهران بپردازد. مقامات ایران بارها از بدهی دو میلیارد دلاری عراق به ایران خبر داده‌اند؛ مقام‌های عراقی می‌گویند این پول به حساب ایران در بانک تجارت عراق واریز شده است ولی به دلیل تحریم‌ها، ایران فقط می‌تواند از عراق کالا وارد کند.

این در حالی است که فقط صادرات غیرنفتی ایران (بجز برق و گاز) به عراق در سال ۹۷ بالغ بر ۹ میلیارد دلار و کل وارداتش از این کشور نیز ۵۹ میلیون دلار بوده است. ارزش صادرات سالانه برق و گاز ایران به عراق نیز حدود دو میلیارد دلار برآورد می‌شود.

ایران از ابتدای سال ۹۸ انتشار جزئیات بازرگانی خارجی خود را متوقف کرده و جزئیات تجارت کنونی ایران و عراق دقیقا مشخص نیست.

از طرفی بر اساس گزارشی که بانک جهانی پاییز پارسال از وضعیت عراق منتشر کرده است، به شدت از «وابستگی عراق به واردات مواد غذایی» اظهار نگرانی کرده و معلوم نیست عراق چگونه خواهد توانست صادرات مواد غذایی به ایران را افزایش دهد.

همچنین معلوم نیست آیا تهران می‌خواهد مواد غذایی و دارویی را که عراق از کشورهای دیگر وارد کرده است خریداری کند یا نه.