بورل: آمریکا نمی‌تواند به مکانیسم ماشه متوسل شود

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در پی درخواست ایالات متحده از سازمان ملل متحد برای فعال کردن مکانیسم ماشه و بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران، تاکید کرد که واشینگتن را نمی‌توان عضو مشارکت کننده در برجام دانست.

آقای بورل روز پنج‌شنبه در بیانیه‌ای نوشت که ایالات متحده روز ۸ مه ۲۰۱۸ به طور یکجانبه از توافق هسته‌ای ایران خارج شد و از این رو نمی‌تواند بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد خواستار تحریم ایران با استفاده از مکانیسم ماشه شود.

وی سپس تاکید کرد که او به عنوان هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برجام از هر ابزار ممکنی استفاده می‌کند تا نسبت به اجرای کامل برجام از جانب همه طرف‌ها و محافظت از آن اطمینان یابد.

آقای بورل در خاتمه عنوان کرده که توافق هسته‌ای با ایران همچنان یک عامل کلیدی در عدم تکثیر جهانی سلاح‌های هسته‌ای و برقراری ثبات منطقه‌ای است.


پیش از این فرانسه، بریتانیا و آلمان نیز گفته بودند که از خواسته ایالات متحده حمایت نخواهند کرد. اما مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، اروپایی‌ها را به «جانبداری از آیت‌الله‌ها» متهم کرده است.

سه قدرت اروپایی همچنین از ایران خواسته‌اند که توافق هسته‌ای را کامل اجرا کند. ایران در پی خروج آمریکا از برجام در پنج مرحله تعهدات خود را کاهش داده است.