«بازجویی و توقیف گذرنامه‌» فرزانه جلالی در کنسولگری ایران در استانبول

فرزانه جلالی

فرزانه جلالی، فعال مدنی ساکن ترکیه، از توقیف گذرنامه‌اش در کنسولگری ایران در استانبول خبر داده و گفته این در حالی است که از مهلت مجوز اقامتش کمتر از ۷۲ ساعت باقی مانده است.

به‌گفته خانم جلالی، هنگام مراجعه او به کنسولگری در چهارم شهریورماه، یک ساعت مورد بازجویی قرار گرفته و سپس به او گفته شده که به‌خاطر پرونده‌ای که در ایران دارد و «حکم زندان در ایران»، گذرنامه‌اش را پس نمی‌دهند.

خانم جلالی که پس از یک دوره بازداشت در اسفند ۱۳۹۵، دو سال پیش مجبور به خروج از ایران شد، به‌تازگی موفق شده بود از دانشگاهی در ترکیه برای ادامه تحصیل پذیرش بگیرد و قصد تغییر ویزای توریستی خود به ویزای دانشجویی را داشته است.

این فعال مدنی گفته است در «بازجویی او در کنسولگری» از او درباره فعالیت‌هایش در ایران، نقش او در حوادث انتخاباتی سال ۸۸، اعتراضات دی ۹۶ و آبان ۹۸ سؤال کرده‌اند.

خانم جلالی امروز نیز در مصاحبه‌ای اعلام کرد نگران است که در صورت برگشتن به ایران، علاوه بر اجرای حکم زندانش، با پرونده‌های جدیدی روبه‌رو شود.

در سال‌های گذشته شمار قابل‌توجهی از فعالان سیاسی و مدنی به ترکیه پناهنده شده‌اند، اما مواردی از بازگرداندن آنان به ایران توسط پلیس و دولت ترکیه گزارش شده است.

برای نمونه، سعید تمجیدی و محمد رجبی، دو نفر از متهمان اعتراضات آبان ۹۸ که به اعدام محکوم شده‌اند، در ترکیه دستگیر و به ایران بازگردانده شدند.