تخلیه حجم زیادی زباله در ارتفاعات کوه دماوند

تصویر تخلیه زباله در دماوند، خبرگزاری ایسنا

گزارش‌ها حاکی از تخلیه حجم نسبتاً زیادی از زباله و پسماند شهری در دامنه‌ها و ارتفاعات کوه دماوند است.

خبرگزاری ایسنا با ذکر این مطلب می‌نویسد که باتوجه به حجم زیاد زباله و نحوه دپو شدن آن «به راحتی می‌توان تشخیص داد که دپوی این زباله‌ها نمی‌تواند کار کوهنوردان باشد.»

به نوشته این خبرگزاری، دپوی زباله‌ها در کافردره، در جبهه جنوبی کوه دماوند، و سوزاندن بخشی از این زباله‌ها باعث شده که این میراث ملی با خطر نابودی زیست‌محیطی مواجه شود.

تصویر تخلیه زباله در دماوند، خبرگزاری ایسنا

ایسنا هفته گذشته نیز خبر داد که فدراسیون کوهنوردی، برخلاف قوانین، در ارتفاع بالای ۴۲۰۰ متری دماوند چهار ایگلو (پناهگاه کلبه‌ای) ساخته است.

بنابر این گزارش، در این فاصله نه تنها فدراسیون کوهنوردی به این پرسش پاسخی نداده است که دیگر متولیان همچون وزارت میراث فرهنگی و گردشگری و سازمان حفاظت محیط زیست نیز واکنشی نسبت به این اقدام نداشته‌اند.

این درحالی است که کوه دماوند در سال ۱۳۸۷ با عنوان «میراث طبیعی» در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده و و مطابق قانون، انجام هرگونه عملیاتی که منجر به تخریب یا تغییر هویت اثر شود از ارتفاع ۲۲۰۰ متر به بالا که عرصه دماوند محسوب می‌شود، ممنوع است.

دماوند با ارتفاع ۵۶۱۰ متر، بلندترین کوه ایران است و موضوع وقف و تملک بخشی از این اثر ملی توسط سازمان اوقاف در ماه‌های اخیر جنجالی شد.