تمام مرزهای زمینی و هوایی ایران و عراق مسدود شد

«ستاد مرکزی اربعین حسینی» که امور مربوط به راهپیمایی سالانه اربعین را مدیریت می‌کند، در اطلاعیه‌ای نوشت که با توجه به نظر دولت عراق «کلیه مرزهای زمینی» بین ایران و عراق «مسدود و فعلا تمامی پروازهای بین دو کشور نیز متوقف» است.

در این اطلاعیه که روز جمعه، ۱۱ مهرماه صادر شده، اخبار منتشره مبنی بر اظهارنظر تازه مقام‌های دولت عراق در این زمینه تکذیب شده و تاکید شده است که «با توجه به شرایط حاد شیوع بیماری کرونا در دو کشور، ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا نیز هر گونه سفر را ممنوع اعلام» کرده است.

دولت عراق در هفته‌های اخیر به دفعات اعلام کرده است که به خاطر شیوع کرونا امسال اجازه ورود زوار خارجی برای شرکت در مراسم روز اربعین (۱۷ مهر) را نمی‌دهد.

با وجود تاکید دولت عراق، روز ۲۸ شهریور برخی از متقاضیان سفر به کربلا که پرچم‌های سیاه در دست داشتند، در ایستگاه شلمچه واقع در مرز ایران و عراق با ماموران مرزبانی ایران درگیر شدند.

جمهوری اسلامی در سال‌های اخیر تبلیغات و بودجه عظیمی را به برگزاری مراسمی با عنوان «راهپیمایی اربعین» اختصاص داده بود، اما امسال شیوع کرونا باعث شد که امکان برگزاری چنین مراسمی فراهم نشود.

بسته شدن مرزها بر روابط تجاری دو کشور نیز به شدت تاثیر گذاشته است.

آمارهای پنج ماهه اول سال ۹۹ که توسط گمرک ایران منتشر شده است، نشان می‌دهد صادرات غیرنفتی کشور به عراق ۱.۸ میلیارد دلار شده است. این رقم در دوره مشابه پارسال ۳.۵ میلیارد دلار بود.‎