فريبا عادلخواه با پا‌بند الکترونیکی از زندان به مرخصی آمد

سعید دهقان وکیل دادگستری روز شنبه با انتشار توئیتی از مرخصی فريبا عادلخواه پژوهشگر ایرانی-‌فرانسوی خبر داد و گفت وی با پا‌بند الکترونیکی به مرخصی آمده است.

آقای دهقان با اشاره به آزادی کامل رولان مارشال، محقق فرانسوی که در این پرونده همراه با خانم عادلخواه بوده است، نوشت که موکل وی نیز باید به‌طور کامل آزاد شود.

این وکیل دادگگستری اضافه کرد: «اگر این درک مشترک با مقامات قضايی ایجاد میشد که مرخصی یک حق است نه امتياز، الان بسیاری از زندانیان سیاسی و فعالان مدنی - در اين وضع بحرانی کرونا - در مرخصی بوده‌اند.»

فریبا عادلخواه، پژوهشگر مرکز مطالعات علوم سیاسی پاریس، خرداد ۹۸ هنگام سفر به ایران توسط نیروهای اطلاعات سپاه بازداشت شد.

وی با اتهام «اجتماع و تبانی در جهت اقدام علیه امنیت کشور» به پنج سال زندان محکوم شده است. وزارت خارجه فرانسه می‌گوید پرونده خانم عادلخواه متکی به هیچ گونه سند و مدرکی نیست و امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه هم ادامه بازداشت فریبا عادل‌خواه را «خودسرانه» و «غیرقابل‌قبول» خوانده و خواستار آزادی او شده است.

ایران چند ماه پیش رولان مارشال را که همراه با خانم عادلخواه دستگیر شده بود، با یک ایرانی زندانی در فرانسه مبادله کرد.

نهادهای حقوق بشری و همچنین برخی مقامات اروپایی و آمریکایی به دفعات بازداشت «خودسرانه» شهروندان خارجی و دو تابعیتی توسط جمهوری اسلامی را «گروگان‌گیری» نامیده‌اند.

تاکنون موارد متعددی از مبادله زندانیان امنیتی میان ایران و کشورهای خارجی از جمله استرالیا، آمریکا و فرانسه اتفاق افتاده است.