پرونده مسمومیت ناوالنی؛ آلمان و فرانسه خواستار تحریم روسیه شدند

الکسی ناوالنی پس از ترخیص از بیمارستان شریته برلین این تصویر را در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرد

فرانسه و آلمان و بریتانیا به صورت مستقیم روسیه را به دست داشتن در مسموم کردن الکسی ناوالنی، رهبر مخالفان کرملین، متهم کرده و اعلام کردند که به دنبال تحریم مسکو از سوی اتحادیه اروپا هستند.

به گزارش روز چهارشنبه، ۱۶ مهر، در خبرگزاری فرانسه، روسیه نیز به سرعت به تصمیم این سه کشور واکنش نشان داد و آن را «غیرقابل قبول» و «باج‌خواهی» نامید.

در بیانیه مشترک فرانسه، آلمان و بریتانیا اشاره شده است که با آن که قدرت‌های اروپایی بارها از روسیه خواسته‌اند درباره این پرونده شفاف‌سازی کند، اما تاکنون هیچ توضیح «قابل قبولی» از سوی مسکو در این زمینه ارائه نشده است.

در این بیانیه آمده رفتار روسیه آنها را به این نتیجه رسانده که مسکو در پرونده مسموم کردن آقای ناوالنی «دخالت و مسئولیت» دارد.

اعضای ناتو هم روز ۱۴ شهریور برای بررسی پرونده مسمومیت ناوالنی،‌ جلسه فوق‌العاده برگزار کردند.

این جلسه پس از آن برگزار شد که آلمان رسما اعلام کرد که آقای ناوالنی،‌ ۴۴ ساله، با نوویچوک،‌ نوعی سم اعصاب، مسموم شده است.

کرملین، مقر حکومت ولادیمیر پوتین، رسما انکار کرده است که در مسموم کردن الکسی ناوالنی دست داشته، اما این حکومت در این زمینه سابقه درخشانی ندارد.

الکسی ناوالنی روز ۳۰ مرداد در حال پرواز از سیبری به مسکو بود که حالش دگرگون شد و این امر هواپیما را مجبور به فرود اضطراری کرد. او که ساعاتی بعد به کما رفت پس از فرود اضطراری هواپیما، در بیمارستانی در منطقۀ سیبری روسیه بستری شد.

پس از آن با تلاش‌های دولت آلمان، امکان ترخیص او از بیمارستان سیبری و انتقال به بیمارستانی در برلین فراهم شد.

وی پس از بهبودی از بیمارستان شریته برلین نیز مرخص شد و در حال حاضر در آلمان به سر می‌برد.