رکورد گرما در استرالیا در ماه نوامبر شکسته شد

در حالی که طی سال‌های گذشته گرمایش زمین منجر به آتش‌سوزی‌های گسترده در استرالیا و بسیاری از کشورهای دیگر از جمله در آمریکای جنوبی شد، روز شنبه هشتم آذر دمای هوای در سیدنی به ۴۰ درجه سانتیگراد رسید و رکوردی تاریخی ثبت کرد.

دما در جنوب استرالیا و منطقه ویکتوریا در شمال نیز به حدود ۴۵ درجه رسید.

استرالیا طی سال‌های گذشته همواره با موج گرما و تابستان‌های طولانی روبرو بوده است و نخست‌وزیر این کشور تابستان پارسال را «تابستان سیاه» نامید.

این کشور تابستان پارسال شاهد آتش‌سوزی‌های گسترده‌ای بود و نزدیک به ۱۲ میلیون هکتار جنگل در آتش سوخت که منجر به از بین رفتن یک میلیارد راس از حیوانات وحشی و کشته شدن ۳۳ نفر شد.

دولت استرالیا روشن کردن آتش‌ در بخش‌های شرقی و شمال نیو ساوت ولز را ممنوع کرده و گفته است که با توجه به وجود باد و خشکی‌ هوا، خطر آتش‌سوزی در جنگل‌ها «بسیار بالا» است.

گرمایش زمین دهه‌هاست که نگرانی دانشمندان را برانگیخته و حدود پنج سال پیش جامعه جهانی طبق توافق پاریس متعهد به کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای برای محدود کردن رشد گرمایش زمین شد، اما دولت دونالد ترامپ از این توافق خارج شد و آمارها نشان می‌دهد که در میزان تولید گازهای گلخانه‌ای جهان تغییر معناداری اتفاق نیفتاده است.

جو بایدن رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا قول داده است که به پیمان تغییرات اقلیمی پاریس باز خواهد گشت.