حکم دیپلمات بازداشتی ایران در بلژیک اواخر ژانویه صادر می‌شود

اسدالله اسدی

یک روز بعد از برگزاری دومین جلسه از محاکمه دیپلمات ایرانی بازداشتی در بلژیک، خبرگزاری فرانسه به نقل از وکیل او نوشت که حکم رسمی دادگاه برای این فرد روز ۲۲ ژانویه آینده صادر می‌شود.

اسدالله اسدی، متهم اصلی در پرونده طرح بمب‌گذاری در گردهم‌آیی مجاهدین خلق ایران، روز پنج‌شنبه، ۱۳ آذرماه، برای دومین بار از حضور در جلسه دادگاه در شهر آنت‌وِرپ خودداری کرد.

استدلال آقای اسدی این است که به دلیل اشتغال در سفارت ایران در اتریش به عنوان دبیر سوم از مصونیت دیپلماتیک برخوردار است و اتهامی متوجه او نیست.

اسدالله اسدی، ۴۸ ساله، و سه متهم دیگر این پرونده در تیرماه ۱۳۹۷ به جرم برنامه‌ریزی برای بمب‌‌گذاری در محل نشست سازمان مجاهدین خلق که قرار بود در پاریس برگزار شود در بلژیک بازداشت شدند.

جمهوری اسلامی ایران تاکنون هر گونه دخالت و آگاهی تهران را از تلاش برای انفجار در گردهمایی مذکور را تکذیب کرده و گفته است که پرونده و اتهامات طرح‌شده علیه آقای اسدی، «نقض مصونیت دیپلماتیک» است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، حکم نهایی برای آقای اسدی و باقی متهمان بعدازظهر روز ۲۲ ژانویه صادر می‌شود.

دادستان برای اسدالله اسدی ۲۰ سال حبس، برای زوج همکار او ۱۸ سال زندان و برای مهرداد عارفانی که در دادگاه خویشاوند آقای اسدی معرفی شده ۱۵ سال حبس درخواست کرده است.