سندروم هاوانا «احتمالا ناشی از تابش اشعه بوده است»

سفارت ایالات متحده در هاوانا، کوبا

یک گزارش جدید کمیته ملی آکادمی علوم ایالات متحده، نشان می‌دهد که تابش «هدایت شده» ریزموج‌ها علت احتمالی بروز بیماری در میان دیپلمات‌های آمریکایی در کوبا، موسوم به «سندروم هاوانا»، و چین است.

مطالعه‌ای که به سفارش وزارت امور خارجه آمریکا انجام شده است و روز شنبه منتشر شد، آخرین تلاش‌ها برای پی بردن به علت بیماری‌ مرموزی است که از اواخر سال ۲۰۱۶ در میان دیپلمات‌های آمریکایی در هاوانا شایع شد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، این مطالعه تصریح می‌کند که «انرژی مستقیم و ضربانی فرکانس رادیویی، معقول‌ترین توضیح برای علائمی است که در این افراد بروز کرده است، علائمی چون سردرد شدید، سرگیجه و مشکلات ادراکی».

این آسیب‌ها در دوازده شهروند آمریکایی وابسته به سفارت ایالات متحده در کوبا و همچنین دیپلمات‌ها و پرسنل کانادایی در کنسولگری ایالات متحده در گوانگژو، چین، در اوایل سال ۲۰۱۷ مشاهده شده است.

در این تحقیق جدید منبع انتشار تابش اشعه ذکر نشده و معلوم نیست که ناشی از حمله بوده است یا نه، هرچند این گزارش متذکر می‌شود که تحقیقات قبلی در مورد این نوع آسیب در اتحاد جماهیر شوروی سابق انجام شده بود.

کمیته ملی آکادمی علوم ایالات متحده این مسئله را نگران‌کننده دانسته و خواستار بررسی بیشتر و جدی گرفتن مسئله برای جلوگیری از بروز موارد احتمالی آینده شده است.